Zusje voor tachtig jaar oude dame

Leestijd: 2 minuten

Thomas van de Sandt

Commissaris van de Koning Jaap Smit opent 20 juni officieel de tweede sluiskolk van de Julianasluis bij Gouda. Het ontwerp en bouw van de nieuwe sluis was een civieltechnisch hoogstandje, vooral omdat de werkzaamheden zo dicht op de monumentale oude sluis en een druk knooppunt voor het wegverkeer moesten plaatsvinden.

‘De uitbreiding van de sluis met een tweede kolk is een investering voor de toekomst’, vertelt Giel-Jan Bogaert, projectleider van de provincie Zuid-Holland. De sluis tussen de Hollandsche IJssel en het Gouwekanaal is een belangrijke schakel in de vaarroute tussen Rotterdam en Amsterdam. De sluis, die tussen 1932 en 1936 werd aangelegd, kan het scheepvaartverkeer nu nog aan, maar was gezien de verwachte groei van de binnenvaart een potentiële flessenhals.

Naast kortere wachttijden zorgt de nieuwe sluis ook voor meer bedrijfszekerheid. Als één sluis in storing of onderhoud is, kan de andere haar taak overnemen. ‘Belangrijk is ook dat we nu de beroeps- en recreatievaart kunnen scheiden, wat zorgt voor meer veiligheid’, aldus Bogaert. De plezierjachten maken straks gebruik van de oude sluis, de beroepsvaart van de nieuwe.

Naast de aanleg van de nieuwe sluiskolk moesten er twee nieuwe bruggen komen voor de wegen die de rivier aan beide kanten kruisen en is het sluiseiland gedeeltelijk afgegraven voor de aanvaarroute van de nieuwe sluis. De bouw was behoorlijk passen en meten, vertelt Peter van Nes, projectleider van aannemer Van Hattum en Blankevoort. ‘Je zit 15 m van de bestaande sluis. Bij het bouwen van de bruggen moesten we de oude brugfundaties deels verwijderen. Daarbij zijn we toch wat meer oude funderingsresten tegengekomen dan verwacht. Om de brughoofden stabiel te maken moesten we bijvoorbeeld groutankers aanleggen onder een behoorlijk steile hoek richting de bestaande sluis. Dan probeer je tussen de bestaande palen door te gaan, maar omdat de palen niet altijd stonden waar we dachten, heeft dat wat langer geduurd.’

Om de bestaande sluis niet te laten verzakken, waren trillingen uit den boze. ‘Daarom hebben we een gedeelte van de damwanden bijvoorbeeld op hun plaats gedrukt in plaats van getrild’, zegt Van Nes.

De nieuwe sluis is 14 m breed, 2 m breder dan de oude sluis. Dit is mede op initiatief van scheepswerf Feadship uit Kaag, bouwer van luxe jachten. De scheepsbouwer, die nu bredere jachten kan bouwen in Kaag, droeg € 2,5 miljoen aan de sluis bij, de meerkosten voor de 2 m extra breedte.

De bruikbare lengte van de sluis is 115,5 m. ‘Omdat we de bruggen en deuren afzonderlijk kunnen bedienen, kun je ook één brug openzetten, zodat je een nog iets grotere schutlengte hebt. Dat is met name van belang als er een keer een bijzonder transport over water plaatsvindt’, vertelt Bogaert. ‘Een ander voordeel van de afzonderlijke bediening is dat als er eens groepje kleinere pleziervaartjachten doorheen wil, je de bruggen kunt dichthouden en alleen de sluisdeuren kan openen, zonder dat het wegverkeer er last van heeft.’

Het betonwerk voor de nieuwe sluiskolk en bruggen is inmiddels helemaal klaar. De aannemer werkt nu nog aan de inrichting van het sluiseiland en het inregelen van de sluis en

de bruggen. Na de officiële opening volgt nog een testfase, waarna de sluis uiterlijk 1 augustus opengaat voor het scheepvaartverkeer.

Lees ook

Nieuwsbrief
* indicates required