Zuinige rondjes om Ahoy

Leestijd: < 1 minuten

Mark van Baal

‘Wij hopen 1 op 1.000 te rijden’, zegt Vincent Koenders (24) tijdens het ter perse gaan van Technisch Weekblad.

Dit weekend (18 en 19 mei) rijden tweehonderd teams uit 24 verschillende landen rondjes op een stratencircuit rond de beurshallen van Ahoy om te bepalen wie het afgelopen jaar de zuinigste auto heeft gebouwd. De 29ste editie van de Shell Eco-marathon vindt voor de tweede keer plaats in Rotterdam.

De teams komen van zowel tu’s en hts’en als van middelbare scholen, bijvoorbeeld van het Getrudiscollege in Roosendaal. Het team bouwde een prototype dat rijdt op GTL (Gas To Liquids): diesel geproduceerd uit aardgas. De druppelvormige auto wordt aangedreven door een Chinese dieselmotor, vertelt team manager Bram van Arendonk (18). ‘Vorig jaar reden we 1 op 168, nu is ons doel om 1 op 200 te halen.’ Het Gertrudiscollege won in 2011 in deze categorie, maar de havist weet dat de concurrentie, met name die in Venlo, afgelopen jaar niet heeft stilgezeten.

Team Apollo, een project van de Delftse stichting Rootbox, doet mee in de categorie prototypes op bio-ethanol, vertelt Koenders, student luchtvaarttechnologie. Vijftien studenten van de TU Delft, Haagse Hogeschool en Hogeschool Inholland bouwden een windwagen – waarmee het jaarlijks meedoet aan Racing Aeolus in Den Helder – om tot een bio-ethanolauto. Dit deden ze door de windturbine te vervangen door een verbrandingsmotor.

Uitrijden is belangrijker dan winnen. ‘We springen een gat in de lucht als we meer dan 1.000 km halen op 1 l.’ Vorig jaar reed de winnaar ruim 2.000 km op 1 l ethanol.

Lees ook

Nieuwsbrief
* indicates required