Wiel opnieuw uitgevonden

Rob van Ginneken

De auto’s van de toekomst vragen om innovatieve maatwerkconcepten voor hun wielen en banden. In de aanloop naar de internationale autosalon van Parijs – eind september – lichtte Michelin onlangs een tipje van de sluier op.

De R&D afdeling van Michelin toonde met een korte testrit drie prototypen toekomstige autobanden. Optisch de meest opvallende noviteit is het minuscule ten inch wiel (omgerekend 25 cm). Nota bene: tijdens het mediabezoek bleken pas twee van deze bandensets te bestaan. Toegegeven: ooit had de ‘oer-Mini Cooper’ al iets dergelijks. De Fransen hebben datzelfde idee in een futuristisch jasje gestopt. Zelfs onder een kleine auto als de Citroën C2 ogen de 175/70 R10 banden ronduit bizar, maar een eerste kennismaking op een circuit leerde dat zelfs een prille testversie al verrassend veelbelovend functioneert.

 

Het concept biedt letterlijk maatwerk voor het rijden in stedelijke gebieden, zo meldt R&D topman Didier Miraton. ‘Denk met name aan de komende generatie elektrische automodellen. In de stad gelden andere eisen dan op de grote weg. De snelheden zijn laag en de auto trekt veelvuldig op en remt dan weer af. De getoonde ten inch set – wielen en banden samen – weegt veertig kilogram minder dan gebruikelijk. Dat scheelt enkele procenten in het verbruik en vergroot de actieradius. Maar vergeet ook niet: het betreft draaiend en onafgeveerd gewicht. Niet alleen de massa van de auto, maar ook het wiel zelf komt dus makkelijker op gang. En een lichter wiel verbetert ook het comfort. Uiteraard win je ook centimeters kostbare ruimte voor de krachtbron en bagageruimte’.

 

Op de snelweg is dat concept juist minder op zijn plaats, zo onderstreept Miraton. Om de simpele reden dat de wielen dan zeer snel moeten draaien. Voor toekomstige reisauto’s volgt de ontwikkelingsafdeling daarom precies de tegengestelde koers. Getuige hun prototype banden in de maat 195/55 R21. Hoog en relatief smal dus.

 

‘Deze oplossing mikt op het rijden van langere afstanden en wat hogere snelheden. Door de grote omtrek van de band verlaag je zowel de slijtage als de rolweerstand. En de smalle bouw geeft een lagere luchtweerstand.’  

 

Beide wielinnovaties lijken af te stevenen op serieproductie. Dat geldt in veel mindere mate voor het spectaculaire project ‘actieve wielen’ dat Heuliez en Michelin sinds enkele jaren samen ontwikkelen. Remschijf, vering én elektrische aandrijving worden daarbij binnen het wiel gebouwd. Dat werkt dusdanig ruimtebesparend dat een ruimtewagen met het formaat van pakweg een Fiat Panda serieus in beeld komt.

 

Een eerste kennismaking op een testcircuit – verstopt in een kleine Toyota – leerde ons dat het concept weliswaar functioneert, maar helaas wat betreft geluid en rijcomfort nog heel wat ontwikkelingsarbeid vergt.   

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required