Waalbrug op zijn plek

Leestijd: < 1 minuten

Mischa Brendel

Op 3 en 4 mei vond de laatste verschuiving van de nieuwe tuibrug over de Waal tussen Ewijk en Valburg plaats. Hiermee liggen de twee betonnen aanbruggen van de Extra Waalbrug op hun eindpositie.

Bij de zogenoemde schuifmethode bouwt de aannemer vanaf beide oevers aan de brug, waarbij betonnen brugdelen of ‘moten’ telkens verder naar het midden worden geschoven. De methode zorgt voor minimale overlast bij het scheepvaartverkeer.

De extra Waalbrug is een tuibrug met een lengte van 1.050 meter, gebouwd uit onder meer hogesterktebeton, en staat centraal in het project waarbij de A50 tussen de knooppunten Ewijk en Valburg wordt verbreed van 2×2 naar 2×4 rijstroken. De A50 is één van de belangrijkste routes in Nederland die het noorden en het zuiden met elkaar verbinden.

De twee aanbruggen zijn opgebouwd uit in totaal 29 moten van maximaal dertig meter lengte. De brug is stukje bij beetje vanaf beide zijden uitgebouwd, door op de pijlers van de nieuwe brug, die in de uiterwaarden zijn gebouwd, een schuifoplegging te plaatsen en de moten zo steeds verder naar het midden te vervoeren. De bouwers plaatsten handmatig teflonplaatjes tussen de onderkant van de brug en de schuifoplegging om de wrijving zo klein mogelijk te houden. Combinatie Waalkoppel gaat nu verder met de bouw van de pylonen en de hoofdoverspanning van de brug.

De extra Waalbrug moet in 2013 voltooid zijn, zodat het verkeer over deze nieuwe brug geleid kan worden als de bestaande Waalbrug wordt gerenoveerd. Een flinke renovatie van de oude brug lijkt geen overbodige luxe: vorig weekend repareerde Rijkswaterstaat scheurtjes in het staal onder het wegdek.

Lees ook

Nieuwsbrief
* indicates required