Rob van Ginneken
- Robotarm met dikkere laadkabel
- Inductief laden krijgt vorm
In de Excellence parkeergarage Schiphol demonstreerde Volkswagen tot 25 juli een tweetal ‘gerobotiseerde’ oplossingen voor het acculaadproces. Lees: een kijkje in de toekomst van elektrisch rijden. Bij het meest futuristisch ogende testproject draait alles om optimaal snel laden.
VW: ‘Op afzienbare termijn zullen elektrische auto’s rond 500 km op een acculading rijden. Dat maakt een doorbraak naar grote aantallen op de weg mogelijk. Voorwaarde is wel dat veel sneller wordt geladen en beperkt beschikbare laadpunten efficiënter worden gebruikt.’
Met e-SmartConnect rijdt de auto zichzelf naar het juist parkeervak, waarna een robotarm de klep opent en de stekker aansluit. Er zit een dermate dikke kabel aan dat handmatig werken geen optie is.
Een projecttechnicus: ‘In de test laden we – gelijkstroom – tussen 80 en 150 kW, maar 170 kan ook. De robot bedient de beide naastgelegen vakken. De auto parkeert zichzelf binnen 2 dm precies zo gauw de plek vrijkomt en zoekt eenmaal opgeladen zelf een andere plek in de parkeergarage op.’
Bosch heeft al aangekondigd dat de benodigde ‘valet’ automatische parkeergaragetechniek in 2018 in productie gaat.
Het zal wat langer duren voor de slotpresentatie van EU onderzoeksproject V-Charge (industrie en diverse universiteiten) werkelijkheid is. De auto parkeert zichzelf als alternatief boven een inductief – contactloos – laadpunt, dat daarna automatisch onder de auto omhoog komt.
‘Sensoren garanderen dat er niets tussen zit. Laden duurt even lang als de muurbox thuis: zes tot zeven uur voor een e-Golf, twee of drie uur voor een plug-in hybride.’