Voorspoedig door de scrutineering

Leestijd: 2 minuten

Mischa Brendel

Vier Nederlandse teams met één missie: het winnen van de World Solar Challenge. Drie teams nemen het tegen elkaar en tegen teams uit andere landen op in de Challenger-klasse, waarbij de zelfontworpen zonnewagens in zo kort mogelijke tijd een afstand van 3.021 km moeten afleggen. Het vierde team racet in de Cruiser-klasse, waarbij er extra punten te verdienen zijn door de zonnewagen zoveel mogelijk te ontwerpen als echte gezinsauto.

Het aftellen is begonnen: de race gaat bijna van start. Hoe bereiden de teams zich in de laatste dagen voor op de World Solar Challenge?

‘Het gaat goed’, begint Eline Hesta van het Top Dutch Solar Team. ‘Het is wel spannend, want we hebben nog maar vier dagen tot de race begint; het komt steeds dichterbij.’

Hoewel er nog veel is te doen, is er geen reden tot ongerustheid. De statische scrutineering, waarbij de zonnewagen wordt getest of hij voldoet aan de reglementen en of hij wel overeenkomt met wat er staat beschreven in de documenten, verliep voorspoedig. Hesta: ‘Er was slechts één klein dingetje. Het nummerbord aan de achterzijde van de canopy was niet onder elke hoek goed leesbaar. Maar dat hadden we zo aangepast. Maar verder kwamen we juist heel gemakkelijk door de scrutineering.’

Komende zaterdag vindt de dynamische scrutineering plaats. Die bestaat uit een slalomtest, een remtest en het rijden van een ‘achtje’. Dat laatste heeft zonnewagen Green Lightning al eerder met succes gedaan, dus eigenlijk gaat het maar om twee tests.

De concurrentie hebben de teamleden inmiddels ook ontmoet, al voelt het helemaal niet alsof iedereen tegen elkaar strijdt, vertelt Hesta: ‘De andere teams tegenkomen is echt vet leuk! We zitten met enkele andere teams op een camping vlakbij het circuit, waar iedereen een eigen pit box heeft waarin ze aan hun wagens werken. Er zijn zoveel verschillende ontwerpen en iedereen heeft zijn eigen formule om te winnen. Er heerst een hele gemoedelijke sfeer. We hebben allemaal hetzelfde doel en dezelfde interesses.’

Er is nog genoeg te doen voordat de race van start gaat. ‘De afgelopen twee dagen hebben de jongens de laatste puntjes op de i gezet qua afwerken van de auto’, vertelt Hesta. ‘En nu testen we zoveel mogelijk waar dat kan. Morgen testen we met het hele team op de openbare weg. Daar zit ook een groot gedeelte protocollen en control stops oefenen. Van die control stops heb je er acht en die moeten goed gebeuren, want elke keer dat je een paar minuten winst kunt maken hierop, scheelt dat voor je kansen in de race.’

Wat betreft de protocollen is er sinds Nederland nog wel wat aangepast, vertelt Hesta: ‘We hebben veel dingen besloten op basis van logica en wat ons handig leek, maar hier hebben we input gekregen van andere teams die met ons meedenken en hebben we nu ook ervaring door onze testdagen. En daaruit bleek dat sommige dingen sneller, efficiënter en beter konden, dus hebben we best wel wat gewijzigd.’

De sfeer bij het Top Dutch Solar Team is uitstekend. Hesta: ‘We hadden voor we hierheen kwamen nog niet veel vergelijkingsmateriaal en we hebben dit nog nooit eerder gedaan. Voor we vertrokken hadden we zoiets van: we willen graag winnen, maar ligt die overwinning wel binnen handbereik? Maar de scrutineering ging zo goed, helemaal vergeleken met andere teams. Het geeft een heel goed gevoel en ook bij het oefenen voor de kwalificatie behaalden we heel goede resultaten. We maken een heel serieuze kans om heel hoog te eindigen.’

 

Lees ook

Nieuwsbrief