Volkswagen Golf doet aan de lijn

Leestijd: 3 minuten

Indra Waardenburg

Op 4 september presenteerde Volkswagen zijn nieuwe paradepaardje: de zevende editie van de Volkswagen Golf. De auto is ondanks een groter formaat tot honderd kilogram lichter dan zijn voorganger en zit met 1150 kilogram weer op het niveau van de vierde generatie Golf uit 1997. Twee weken eerder belichtte de autofabrikant – met een volledig afgedekte VW Golf VII – in het hoofdkantoor in Wolfsburg alle (technische) details.

De nieuwe Golf is het tweede model dat de Volkswagen Group produceert volgens de nieuwe MQB-strategie (Modulare Querbaukasten). Hierbij draait het om standaardisering en tegelijkertijd het behouden van flexibiliteit. Om kosten te reduceren is grootschalige productie nodig, maar tot voor kort had elke auto door de grote verschillen zijn eigen productielijn. Het concern brengt daar sinds dit jaar verandering in door het aantal standaard onderdelen in de verschillende auto’s te vergroten. ‘Kortweg kan je zeggen dat alle auto’s vanaf de motor tot aan de pedalen en het dashboard gelijk zijn’, vertelt Mirko Norden, woordvoerder bij Volkswagen Group en medeverantwoordelijk voor de carrosserieontwikkeling. Daarnaast is ook het grootste deel van de carrosseriebodem volgens de MQB-strategie ontwikkeld.

Norden benadrukt dat gebruik van MQB niet leidt tot de ontwikkeling van alleen maar dezelfde auto’s: ‘Verschillende onderdelen blijven variabel, zoals de lengte van de wielbasis, de breedte van de auto en de mogelijkheid tot het ontwikkelen van een sedan.’ Dit blijkt ook wanneer je de nieuwe Golf en de Audi A3, de eerste auto binnen de MQB-strategie, met elkaar vergelijkt. Met bijna 2,64 meter is de wielbasis van de Volkswagen Golf VII vier centimeter langer dan die van de Audi A3.

De implementatie van de MQB-strategie is goed te zien aan de hand van de ruwe carrosserie van de nieuwe Golf, vooral bij de standaard langsliggers waaraan de motor wordt bevestigd. Bij de MQB-strategie is bepaald om alle motoren voortaan in de breedte te plaatsen met een achterwaartse kanteling van twaalf graden. De pedalen en het stuur zitten op dezelfde plaats en ook de ophanging van het dashboard is nu standaard.

Voor het lichter maken van de zevende generatie Golf richt het Volkswagen-concern zich niet op het gebruik van dure, lichte materialen zoals aluminium, magnesium of koolstofvezel, maar hanteert het ‘de consequente zoektocht naar de laatste gram’.

‘Volkswagen moet een bereikbare droom zijn voor iedereen’, verklaart dr. Ulrich Hackenberg, lid van de Raad van Bestuur. Onder het motto ‘alle kleine beetjes helpen’ is de gewichtsbesparing op een groot aantal gebieden gerealiseerd. Het passagiersgedeelte weegt 37 kilogram minder: 23 kilogram wordt bespaard op de ruwe carrosserie, 0,4 kilogram op het dashboard, 1,4 kilogram op de dwarsdrager onder het dashboard, 2,7 kilogram op de airconditioning, 7 kilogram op de stoelen en de achterbank en de laatste 2,5 kilogram op andere kleine onderdelen. Verder zijn de subframes en het onderstel in totaal 26 kilogram lichter, wordt drie kilogram bespaard op de elektrische bekabeling en zijn de motor en transmissie samen 22 kilogram lichter. Ook de extra’s van bijzondere uitvoeringen zijn 12 kilogram minder zwaar.

Naast het weglaten van overbodig materieel is de gewichtsbesparing vooral te danken aan het slimmer gebruik van materiaal. Dit komt met name terug in de ruwe carrosserie, die voor een groot deel bestaat uit zeer sterk en ultrasterk staal. Door de toegenomen sterkte kunnen de staalplaten op verschillende plaatsen dunner.

Volkswagen produceert het ultrasterke staal met behulp van ‘hot forming technology’. Hierbij wordt het staal verhit tot 950 graden Celsius en in de pers in 5,5 seconden afgekoeld tot 180 graden Celsius. Deze techniek bestaat al veel langer, maar het is de eerste keer dat deze op zo’n grote schaal wordt toegepast. Een speciale laserrobot last de platen vervolgens aan elkaar. ‘Doordat we met een zigzagpatroon lassen is de verbinding sterker en kunnen we minder materiaal gebruiken. Dit scheelt vijf centimeter aan de boven- en onderkant van het portier’, aldus Nikon.

Volgens Volkswagen zorgt de gewichtsreductie van de Golf in combinatie met de nieuwe standaardmotors voor een reductie van het brandstofgebruik tot 23 procent.

Lees ook

Nieuwsbrief
* indicates required