Mischa Brendel
Ingenieurs- en adviesbureau Antea Group en de gemeente Leeuwarden starten samen het project Smart Bridge, waarbij het Stephensonviaduct in Leeuwarden zijn eigen levensduur gaat voorspellen.
Hiertoe rust Antea Group de brug uit met tientallen sensoren. ‘We gaan grofweg twee dingen meten,’ vertelt Dirkjan Krijnders, senior adviseur milieu en verantwoordelijk voor veel innovatieve sensorprojecten bij Antea Group. ‘De belasting van de brug – hoe zwaar hij belast wordt en hoeveel auto’s er overheen rijden – en de reactie van de brug op die belasting, onder meer de doorbuiging ervan.’ Dat laatste is nog enigszins een uitdaging, aangezien er een spoor onder het viaduct doorloopt. Toch is er bewust voor dit viaduct gekozen, licht Auke Jan Andringa toe. Hij is adviesgroepmanager kunstwerken bij Antea Group. ‘We doen al jarenlang de kunstwerkinspecties en de onderhoudsadvisering voor de gemeente Leeuwarden en we zijn al heel lang betrokken bij dit viaduct. Bovendien is dit viaduct een cruciale schakel in de mobiliteit van de stad.’
De sensordata komen via een draadloze verbinding in een centrale terecht, die deze verwerkt. Krijnders: ‘In eerste instantie zullen dat heel veel data zijn, maar in de loop van dit project Smart Bridge zal blijken dat sommige sensordata meer waardevolle informatie geven dan andere en dan kunnen we selectiever data gaan verzamelen.’
Antea Group bepaalt de levensduur van dergelijke bruggen en viaducten normaliter op basis van een theoretisch rekenmodel. Andringa: ‘Maar in die modellen wordt er altijd uitgegaan van volledig beladen vrachtverkeer, terwijl we niet weten of dat in de praktijk ook zo is. En met name de belasting van vrachtverkeer is maatgevend voor de levensduur van de brug.’ Aan de hand van de sensordata zal Antea Group het theoretisch model dan constant corrigeren, zodat dit steeds nauwkeuriger wordt.
Uiteindelijk moet duidelijk worden welke sensordata betrouwbare informatie geven over de levensduur van het viaduct, om zo tot een economisch rendabel systeem te komen. Andringa: ‘Uiteindelijk moet voor een gemeente de investering in zo’n systeem opwegen tegen het uitstellen van de investering in een nieuwe brug.’ Krijnders vult aan: ‘Het is goed mogelijk dat op basis van de huidige verkeersstromen de brug nog een bepaalde levensverwachting heeft, die voor de gemeente gemakkelijk flink te verlengen is door verkeersstromen iets anders te laten lopen. En dat is voor de gemeente interessant om te weten.’
Het project loopt in eerste instantie vijf jaar met de intentie dit te verlengen.
World Class Maintenance becijferde vorig jaar in een rapport dat in ons land door smart maintenance in 2025 op een jaarlijks onderhoudsbudget van € 16 miljard al € 600 miljoen kostenreductie mogelijk is en op iets langere termijn het viervoudige daarvan.