Mischa Brendel
Onderzoekers van het Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR), vliegtuigfabrikant Airbus, EADS (European Aeronautic Defence and Space Company) Innovation Works, en Cassidian Air Systems hebben een vervormbare voorvleugel voor vliegtuigen, de zogenoemde Smart Droop Nose (SDN), ontwikkeld.
Normaal gesproken zijn de welvingskleppen (flaps) achteraan en de vleugelvoorrandkleppen (slats) tijdens het opstijgen uitgeklapt om zo voldoende lift te creëren voor het vliegtuig om op te stijgen. Hierbij ontstaan tussen de kleppen en de vleugel openingen waardoor lucht van de onderzijde naar de bovenzijde van de vleugel stroomt, wat lawaai veroorzaakt.
‘De Smart Droop Nose vervormt zich bij start en landing zodanig dat er geen separate vleugelvoorrandklep nodig is’, vertelt woordvoerder Markus Kintscher van het DLR. De ‘huid’ aan de voorrand van de vleugel is om de rand gebogen en niet uitgerekt om het materiaal zo min mogelijk te belasten. De onderzoekers plaatsten verschillende individuele lagen van het materiaal over elkaar om zo stijfheid te creëren. De vleugelrand vervormt middels geïntegreerde servomotoren en steunelementen langs de spanwijdte van de vleugel.
Het moeilijkste was volgens DLR-projectleider dr. Hans Peter Monner om de tegenstrijdige eisen van de vleugel in één model te verwerken: ‘Aan de ene kant moet de structuur zeer elastisch zijn om de verschillende vormen van de vleugel aan te kunnen nemen, maar aan de andere kant moet de vleugel heel stijf zijn. Tenslotte moet de voorzijde bij de landing rond een derde van het gewicht van het vliegtuig dragen.’ Na enkele proeven bleek een met glasvezel versterkt materiaal het meest geschikt om te gebruiken voor de SDN.
De onderzoekers ontwikkelen de vleugel nu verder om aan de industriële eisen te voldoen.