Veiliger vliegen door vliegtuigcrashes

Leestijd: < 1 minuten

Mischa Brendel

Vliegtuigcrashes, ze zijn de doodsangst van menig vliegtuigpassagier. In het meest recente nummer van het Australische populairwetenschappelijk tijdschrift Science Illustrated staat echter een artikel over de veiligheid van het vliegen en hoe vliegtuigongelukken in het verleden deze hebben vergroot.

Het zal velen bekend zijn dat vliegen statistisch gezien de veiligste vorm van vervoer is. Die veiligheid is vooral te danken aan eerdere ongelukken, waarbij het spreekwoord ‘als het kalf verdronken is, dempt men de put’ helaas vaak van toepassing blijkt. Een recent voorbeeld is de mysterieuze verdwijning van vlucht 370 van Malasya Airlines boven de Indische Oceaan. Niet alleen leverden satellietdata geen bevredigend antwoord op wat er met het vliegtuig was gebeurd, maar naast het vliegtuig zelf zijn ook de zwarte dozen nooit teruggevonden. Airbus werkt daarom nu aan zwarte dozen die drijven en bij een noodlanding op het water automatisch uit het vliegtuig worden geschoten, zodat ze makkelijker teruggevonden kunnen worden. Daarnaast werd Malasya Airlines na het ongeluk in 2017 de eerste gebruiker van het satellietmonitoringssysteem Aireon, dat vliegtuigen in real-time in de gaten houdt, in plaats van slechts sporadisch.

Het zijn slechts enkele van tragische ongelukken die het artikel aanhaalt, die leidden tot technische ontwikkelingen om het vliegen veiliger te maken. De enige factor die niet veiliger te maken is? De menselijke.

Lees ook

Nieuwsbrief