UWB hoopt Bluetooth te verdringen

Leestijd: 2 minuten

Armand van Wijck

Volgens eigen zeggen heeft het Holst Centre, het onderzoeksinstituut op het gebied van draadloze en flexibele elektronica op de High Tech Campus in Eindhoven, na tien jaar onderzoek een doorbraak bereikt in het draadloos doorsturen van audio.

Het komt er op neer dat een oude techniek voor radartoepassingen, de Impulse Ultra Wideband-technologie (UWB), in een nieuw jasje is gestoken. UWB werkt via spread spectrum-technologie, waarbij een signaal verspreid wordt over een brede frequentieband – in dit geval tussen de 3 en 10 GHz – onder het ruisniveau. Hierdoor is het signaal moeilijk te onderscheppen en interfereert het nauwelijks met andere signalen zoals wifi.

Program Manager dr. Guido Dolmans legt uit: ‘Bij UWB sturen we geen continu signaal, maar pulsen van twee nanoseconden breed. Tussen de pulsen in zijn er stiltes, waarin we de elektronica tijdelijk uitschakelen. Dat zorgt ervoor dat UWB werkt met een zeer laag vermogen, zo’n 6 mW bij een doorvoersnelheid van 1 Mb/s. Een batterij in een headset gaat bij die snelheid met Bluetooth maar zo’n twee uur mee, terwijl wij met UWB een batterijduur van zeventien uur hebben gemeten.’

Vergelijkbaar met Bluetooth werkt UWB over een afstand van tien meter, maar twintig meter zit in de planning. Bovendien levert UWB een betere audiokwaliteit dan Bluetooth, claimen de onderzoekers van het Holst Centre. Omdat UWB pulsen uitzendt op meerdere frequenties, kan bijvoorbeeld een door een object gereflecteerde puls een uitgezonden puls versterken, waardoor de kwaliteit van het signaal verbetert. Een analoog-digitaal converter vertaalt het zwakke UWB-signaal terug naar een digitaal signaal door te kijken naar de fase en positie van de binnengekomen pulsen en deze te vergelijken met een voorgeprogrammeerde lijst van pulseigenschappen.

‘We hopen dat het een techniek is die Bluetooth kan verdringen’, aldus Dolmans. ‘Het Holst Centre is daarom nu op zoek naar bedrijven die de UWB-chip in massaproductie willen nemen en in producten willen verwerken. Naar schatting is het over zo’n twee jaar een commercieel product.’

Lees ook

Nieuwsbrief
* indicates required