Universiteit Utrecht opent Gamelab

Mischa Brendel

Op 1 maart opende de Universiteit Utrecht officieel de deuren van het Game­lab, gevestigd in de kelder van het Buys Ballot Laboratorium.

Zoals de naam al doet vermoeden, is het nieuwe Gamelab bedoeld voor studenten informatica, om te werken aan de ontwikkeling van computergames. Met hulp van softwaregigant Microsoft werd de ruimte ingericht met diverse high-end computers, Xbox consoles en een led-tv. De inrichting zelf is grotendeels verricht door DGDARC (Dutch Game Development and Research Club) die tevens verantwoordelijk is voor het onderhoud van de ruimte, vertelt Adriaan Jansen, voorzitter van deze club, die onderdeel is van studievereniging Sticky. ‘Het Gamelab is vooral bedoeld voor studenten die niet alleen binnen, maar ook buiten hun studie willen werken aan game­ontwikkeling. Er was ook sterke behoefte aan een dergelijke ruimte: er zijn nog nooit zoveel hobbyprojecten afgeleverd door studenten als vorig jaar.’

 

Werkeilanden bieden ruimte aan maximaal vijf groepen van vijf tot acht studenten. Er zijn in de ruimte zes nieuwe, snelle computers aanwezig, maar de meeste studenten nemen hun eigen laptops mee. De Xbox spelcomputers staan in het Gamelab zodat studenten ook voor deze console games kunnen ontwikkelen en testen. Microsoft heeft toegezegd dat er ook nog een Kinect komt, een sensorapparaat voor de Xbox dat het mogelijk maakt spellen te spelen waarbij het lichaam van de speler wordt gebruikt als besturing. ‘De hd led-tv staat er vooral om presentaties extra mooi te maken’, geeft Jansen toe, ‘net zoals de computers die verkleed zijn als ouderwetse arcadekasten.’

 

Vanuit de universiteit was het vooral universitair hoofddocent Frank van der Stappen die hielp bij het opzetten van het Gamelab. Hij denkt dat de nieuwe ruimte ook een grote impuls krijgt vanuit de bachelor gametechnologie, die de universiteit afgelopen september startte. Van der Stappen: ‘Deze bacheloropleiding is met 112 eerstejaars erg populair. Bovendien sluit zij erg goed aan bij de masteropleiding Game and Media Technology, die de UU als sinds 2005 aanbiedt.’

 

Hoewel het ook mogelijk is in deze tweejarige masteropleiding door te stromen vanuit andere opleidingen, is de nieuwe bacheloropleiding Gametechnologie speciaal gericht op doorstroming. De masteropleiding is daarom ook op enkele punten aangepast. ‘Een aantal vakken dat we eerst in de master hadden, zit nu in de bacheloropleiding’, zegt Van der Stappen. ‘Dat geeft ons in de master weer extra ruimte voor andere vakken.’

 

De nieuwe bachelor kent onder meer een introductieproject waarbij groepen van vijf à zes studenten al een game moeten ontwerpen. Van der Stappen: ‘Er zitten altijd wel een paar studenten bij die meteen al behoorlijk wat afweten van programmeren. Je ziet dat deze studenten de anderen veel leren op dit gebied.’ Andere eerstejaarsvakken gaan over onder meer gameontwerp en graphics. ‘Momenteel zijn we de laatste details van de tweede- en derdejaarsvakken van gametechnologie aan het uitwerken’, vervolgt Van der Stappen. ‘We zijn in september met de opleiding begonnen, dus tweede- en derdejaars studenten gametechnologie hebben we nog niet, maar de precieze invulling van de bachelor is zo goed als af.’

 

Microsoft onderkent de groeiende rol van Nederlandse gameontwikkelaars. Het bedrijf ziet dan ook graag dat studenten een goede gameopleiding krijgen en werkt hieraan mee, onder meer door de apparatuur voor het Gamelab te leveren.

 

Hoewel het Gamelab ruimte biedt aan alle studenten informatica, krijgen studenten die werken aan een gameproject – binnen of buiten hun studie – voorrang. ‘Natuurlijk worden er wel eens gewoon games gespeeld, maar werk heeft altijd voorrang’, aldus Jansen.

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required