Tweede leven voor batterijen elektrische bussen

Leestijd: < 1 minuten

VDL Bus & Coach en RWE gaan 43 ion-lithium batterijen uit elektrische bussen koppelen aan de elektriciteitscentrale in Moerdijk om zo een energieopslagsysteem te vormen. De batterijen helpen het net te ontlasten door vraag en aanbod in balans te houden en dus de stabiliteit van het elektriciteitsnet te verbeteren.

De twee bedrijven werken daarvoor samen in een project genaamd Anubis. De eerste batterijen zijn afkomstig uit 43 elektrische VDL-bussen die sinds 2016 in Eindhoven rijden en op dit moment worden voorzien van een nieuw en groter batterijpakket. De batterijen hebben een gezamenlijke opslagcapaciteit van 7.5 megawatt.

De komende jaren willen VDL en RWE zo meer batterijen uit bussen inzetten, zegt Paul van Vuuren, CEO VDL Bus & Coach. “De toepassing ervan vergt echter nog veel nieuwe kennis en ontwikkeling. Samen met RWE gaan we daarom in dit project veel testen en data verzamelen, zodat we nog meer kunnen bijdragen aan de verduurzaming van onze samenleving.”

Roger Miesen, CEO RWE Generation SE, stelt dat de samenwerking de kans biedt “om snel, efficiënt en duurzaam hoogwaardige opslagoplossingen te bieden”. Ervan uitgaande dat na 2030 alle bussen en een toenemend aantal auto’s en vrachtwagens in Nederland op elektriciteit rijden, zal elk jaar meer dan 150.000 ton batterijen het einde van hun eerste levenscyclus bereiken. Door deze in opslagfaciliteiten te gebruiken, wordt hun productieve levensduur verlengd.

De geplande opslagfaciliteit in Moerdijk zal naar verwachting in 2023 operationeel worden. RWE werkt al aan batterijprojecten in Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk en de VS.

Lees ook

Nieuwsbrief
* indicates required