Twee grote Arctische projecten voor Tideway

Mischa Brendel

Het Nederlandse Tideway heeft voor in totaal 25 miljoen euro aan opdrachten binnengehaald in Arctisch Rusland. De offshorespecialist voor de olie- en gasindustrie heeft de eerste van de twee projecten inmiddels voltooid. Beide zijn in opdracht van het Russische Gazprom.

De eerste opdracht, met een waarde van tien miljoen euro, betrof de installatie van gasleidingen over de Baydaratskaya Bay bij Yamal Island, waar de grootste gasreserves ter wereld liggen. Tideway’s valpijpschip Seahorse leverde en plaatste in een recordtijd van slechts enkele weken honderdduizend ton stenen om de gasleidingen te beschermen. Omdat het wateroppervlak in deze streken slechts vier maanden per jaar bevaarbaar is, moest Tideway snel te werk gaan.

 

Met de tweede opdracht begint Tideway deze zomer. De offshorespecialist legt een erosiebescherming aan bij het Prirazlomnoya-olieplatform. Hiervoor zet Tideway de Flintstone in: een nieuw valpijpschip dat in staat is om onder de meest extreme omstandigheden tot meer dan tweeduizend meter onder water te werken. Dankzij de versterkte romp onder de waterlijn, een soort zwemband van extra staal, wordt het schip gerekend tot de ijsklasse.

 

De Flintstone is tevens een DP2-valpijpschip. ‘DP’ staat voor dynamic positioning, een systeem dat het schip in staat stelt te compenseren voor onder meer de stroming in het water, waardoor het schip exact boven de plek waar het werkt blijft drijven. Het getal twee houdt in dat de Flintstone een tweede, redundant DP-systeem heeft, iets wat in de afgelegen Arctische wateren geen overbodige luxe is.

 

Naar verwachting zal de Flintstone records gaan breken. Eerder werkte Tideway met een ander valpijpschip, de Rollingstone, al tot een diepte van maar liefst duizend meter. De werkzaamheden in de Barentszzee vinden plaats op circa honderd meter. Grote moeilijkheid hier is, net als bij de werkzaamheden bij Yamal Island, de korte periode waarin Tideway kan werken.

 

Tideway-directeur Hugo Bouvy: ‘Het platform wordt komende zomer naar het Prirazlomnoya-olieveld gesleept en meteen daarna gaan wij aan de slag om het zeebed waarop het platform staat tegen erosie te beschermen.’ Hiervoor plaatst Flintstone circa 95.000 ton breuksteen. Het schip kan per keer twintigduizend ton breuksteen aan boord nemen, dus vijf tochten heen en terug zijn voldoende.

 

‘Toch moeten we snel werken’, vertelt Bouvy. ‘Door de kou in het gebied moeten we voor half november klaar zijn. Bovendien is het zo ver noordelijk maar korte tijd licht en dat heeft zijn effecten op de bemanning.’

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required