Robert Visscher
De TU Delft ontwikkelt een methode om het verkeer te regelen die veel minder rekenkracht vergt dan huidige modellen, een groter gebied kan bestrijken en waarmee sneller is in te grijpen om files te voorkomen.
Momenteel berekent men verkeersstromen door voertuigen te tellen of na te gaan hoeveel auto’s er over een bepaald wegdeel van bijvoorbeeld 500 m rijden. ‘Maar dat vraagt ontzettend veel rekentijd en houdt geen rekening met het type bestuurder. Bovendien loopt het huidige systeem achter de feiten aan. Het constateert alleen dat het druk is op een bepaald deel, terwijl je dat eigenlijk al eerder wilt weten’, zegt universitair docent verkeerskunde dr. Victor Knoop van de TU Delft.
Knoop ontwikkelt daarom een slimmere manier, door naar een groter gebied in één keer te kijken. ‘We berekenen hoeveel auto’s er zijn, hun gemiddelde snelheid en hoe ze verspreid zijn over het netwerk. Daardoor verbruiken we veel minder data, omdat we de auto’s niet stuk voor stuk hoeven te volgen.’
Met deze methode denkt Knoop files te voorkomen. ‘Door in een groter gebied te kijken, wordt duidelijk waar het verkeer vast gaat lopen en waar nog ruimte is.’
Stel dat een ringweg steeds voller wordt. Dan kan een verkeersregelsysteem ervoor zorgen dat minder auto’s vanaf de toevoerwegen de ring op mogen. Bijvoorbeeld via toeritdosering, door het stoplicht bij de oprit van de ringweg langer op rood te laten staan. ‘Met informatieborden kan je ook mensen die de ring niet per se hoeven te nemen, informeren over andere routes. Daardoor blijft er een doorstroming van verkeer op de ring. Zodra er een file is, spreidt deze zich als een olievlek uit en kan je er weinig meer aan doen.’
Knoop heeft in theorie aangetoond dat zijn model werkt. In Amsterdam wordt het principe inmiddels beproefd bij een deel van het centrum en ringweg A10.