Stef Stienstra
In oktober begint de Japanse autofabrikant Mazda met het op de openbare weg testen van een nieuw veiligheidssysteem waarmee voertuigen en trams onderling met elkaar kunnen communiceren.
Als eerste in zijn soort in de wereld communiceert dit systeem met behulp van 700 MHz-radiogolven, waarmee auto’s en trams uitgebreid gegevens kunnen uitwisselen, waaronder het type en de positie van een voertuig, de richting waarin het rijdt en informatie over remmen en afslaan. Zodoende zal een tram automatisch gaan afremmen voor een stilvallende auto op de trambaan.
Voor het onderzoek is inmiddels een speciaal geprepareerde Mazda6 met de naam Advanced Safety Vehicle (ASV-5) uitgerust met autonome millimeter- en microgolfsensoren en camera’s om de omgeving te controleren en voetgangers, wegmarkeringen, andere voertuigen en trams te kunnen volgen. Het doel van de ASV-5 is om de capaciteiten van het communicatiesysteem om ongevallen te voorkomen te testen en bevestigd te krijgen.
De tests zullen worden uitgevoerd op de openbare weg in Hiroshima, waar het hoofdkantoor van Mazda is gevestigd en trams 150.000 personen per dag vervoeren. Zoals ook in veel Europese steden, is de tram een belangrijke exponent van het openbaar vervoer, die relatief betrouwbaar op een bepaalde plaats in het verkeer aanwezig is en zo verkeersinformatie in een stad kan verzamelen.
De technologie is ontwikkeld door een consortium van Mazda, de Universiteit van Tokyo, de Hiroshima Electric Railway Co en het Japanse Nationaal Laboratorium voor Verkeersveiligheid en Milieu.