Topproject: NACO geeft modernste luchthaven ter wereld vorm

Leestijd: 2 minuten

Boris van Zonneveld

  • Ruim 100 m overspanning
  • X-vorm met een hart
  • 58 miljoen passagiers per jaar

Anderhalf jaar geleden kreeg NACO (Netherlands Airport Consultants), onderdeel van Royal HaskoningDHV, de klus om een nieuwe luchthaven te ontwerpen voor Mexico-Stad. ‘Voor het civiele deel hebben we het volledige ontwerp inmiddels ingeleverd, het terminaldeel volgt eind dit jaar’, zegt directeur Kjell Kloosterziel van NACO. ‘De planning is dat de luchthaven in 2018 open gaat voor de eerste vluchten, al zal de terminal dan waarschijnlijk nog niet helemaal af zijn.’

De nieuwe luchthaven van Mexico-Stad moet de modernste luchthaven ter wereld worden. ‘Dat blijkt onder meer uit de overspanning waarvoor gekozen is, een vrije overspanning van meer dan 100 m. Het wordt daarom een heel lichtgewicht constructie. Ook zijn de laatste technologische ontwikkelingen verwerkt op het gebied van security, zoals nieuwe types screeningsmachines, camerasystemen en control rooms.’



(Copyright: NACO/RHDHV)

Bijzonder is dat alles in 3d ontworpen wordt. Kloosterziel: ‘We wisselen alles online uit met onze partners, de bureaus van de architecten Norman Foster en Fernando Romero. Zo kan er bijna in real-time ontworpen worden. Het voordeel is ook dat conflicten op deze manier heel snel gedetecteerd worden.’

De nieuwe luchthaven krijgt de vorm van een X. ‘Dat heeft voordelen voor het accommoderen van de hoeveelheid vliegtuigen en leidt tot beperkte loopafstanden voor passagiers die moeten overstappen. De X-vorm is daarvoor een van de meest efficiënte vormen. Zo creëer je een hart in het gebouw; dat wordt een marktplaats voor eten, drinken en winkelen.’

NACO, dat al meer dan 550 luchthavens adviseerde, staat erom bekend dat zij slimme oplossingen hebben voor logistiek ontwerp, routes en bewegwijzering. ‘Wij hebben een voorkeur voor alles onder één dak, waardoor je niet tussen terminals hoeft over te stappen en we kijken naar functionaliteit en passagierscomfort.’

Het efficiënt scheiden van passagiers- en bagagestromen heeft prioriteit. ‘Het monitoren van die stromen en het slim omgaan met wachtrijen, gecombineerd met dynamische bewegwijzering, is een speerpunt. Door de dynamische bewegwijzering kun je de stromen in real time beïnvloeden, afhankelijk van de situatie in het gebouw.’

De nieuwe luchthaven wordt net buiten Mexico-Stad gerealiseerd op het deels opgedroogde meer Lago de Texcoco en zal 44 km² beslaan. In de eerste fase komen er drie start- en landingsbanen die geschikt zijn voor het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, de A380. Voor de beginperiode mikken de Mexicanen op 58 miljoen passagiers per jaar, vergelijkbaar met Schiphol.

Toch heeft Schiphol zes banen. ‘Dat is omdat er bij Schiphol veel wisselende windrichtingen zijn, en een vliegtuig bij voorkeur start en landt tegen de wind in. In Mexico zijn er niet zoveel wisselende windrichtingen, daarom komen de drie start- en landings­banen in dezelfde richting te liggen.’

Lees ook

Nieuwsbrief

Onze sponsor: