Indra Waardenburg
Met welke technologie stap jij de toekomst in? Dat is de vraag die centraal staat bij het kaartspel TechTwijfels. Het kaartspel is een initiatief van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en is bedoeld om mensen te laten nadenken en discussiëren over de nieuwste technologieën, zoals virtual reality, kunstmatige intelligentie en big data.
Het spel bestaat uit negentien rondes, waarbij in elke ronde twee stellingen, met betrekking tot deze technologieën, met elkaar vergeleken worden. Kies je bijvoorbeeld voor een gratis telefoonabonnement waarbij de provider mag meeluisteren of zie je liever dat een hulpverlener contact met je opneemt als je ineens lang niet meer op social media bent? De spelers bepalen samen welke stelling de meeste kansen biedt en deze kaart blijft liggen en wordt in de tweede ronde vergeleken met een nieuwe stelling. Na de laatste ronde blijft één technologische ontwikkeling over, waar de spelers het meeste vertrouwen in hebben.
Naast 64 dilemmakaarten bevat het spel ook een uitleg over de zestien verschillende technologieën, waar de stellingen betrekking op hebben. Het fysieke kaartspel is beschikbaar gesteld aan buurthuizen, bibliotheken en onderwijsinstellingen om op deze manier de verschillende doelgroepen te bereiken en spelenderwijs technologisch burgerschap te ontwikkelen. Naast het fysieke kaartspel kan TechTwijfels ook online gespeeld worden. Verder is er een online lespakket voor het voortgezet onderwijs beschikbaar gesteld.