redactie
Bij de Suurhoffbrug aan de A15 bij Rotterdam wordt om deze te verstevigen een nieuwe techniek gebruikt. Staalplaten worden bevestigd met epoxy-lijm én bouten.
Stalen bruggen kennen normaal twee versterkingsmethoden: er wordt hogesterktebeton aangebracht of staalplaten worden met epoxy met het rijdek verlijmd. Hogesterktebeton is echter te zwaar voor de lichte Suurhoffbrug, terwijl epoxy alleen niet genoeg is voor de sterk bewegende brug. Een combinatie van epoxy met bouten zorgt er wel voor dat de stalen platen muurvast zitten.
De nieuwe aanpak is ontwikkeld met ingenieursbureaus Arup en Royal Haskoning DHV en met aanneemcombinatie Stipt, bestaande uit Hollandia, Dura Vermeer, Besix en Mobilis TBI.
Rijkswaterstaat heeft de constructie aan een belastingproef onderworpen. Hiervoor is een stuk rijweg van de Suurhoffbrug nagebouwd en voorzien van nieuwe versterkingsplaten waarover vervolgens volgeladen vrachtwagens reden. De combinatie van epoxy en bouten bleek daarbij boven verwachting goed te presteren.
De Suurhoffbrug moet gerenoveerd worden, omdat meer en zwaarder verkeer de brug passeert dan tijdens de bouw in de jaren ’70 was voorzien. Hiervoor is in mei al een tijdelijk brug naast de Suurhoffbrug gelegd om de brug te ontlasten tot de renovatie gereed is. Het transport van de tijdelijke brug door Rotterdam leverde spectaculaire beelden op.