Surfnet/Kennisnet test ICT in basisonderwijs

Mischa Brendel

Van 12 tot 14 april vond op basisschool De Schakel in Eibergen het experiment ‘het leren van de toekomst’ plaats, waarbij diverse ICT-toepassingen waren geïntegreerd in de lessen van leerlingen uit de groepen zes, zeven en acht. Het onderwijsexperiment was een initiatief van het Surfnet/Kennisnet Innovatieprogramma.

Hoewel de resultaten van het experiment nog niet bekend zijn, is De Schakel erg enthousiast. ‘We kijken momenteel of we enkele ICT-toepassingen in het lesprogramma kunnen houden’, aldus Jelle Berens, directeur van de Eibergse basisschool. Vooral de minilaptops, de zogenoemde Skoolmates, waarop de leerlingen zelfstandig aan rekenen, taal en lezen konden werken, zijn met enthousiasme ontvangen.

 

Ook de Recording Box sloeg bij de leerkrachten, rond wie het experiment grotendeels draaide, aan. Met de Recording Box kunnen leerkrachten niet alleen hun lessen van tevoren opnemen, maar ook dat wat er op het lesbord verschijnt. Zo kunnen leerlingen de volledige les later nog eens terugkijken. Het schoolbord of whiteboard is vervangen door een Digi Bord, een interactief whiteboard met digitale projecties.

 

Een andere populaire aanwinst is de Swinxs, een gameconsole waarmee kinderen buiten kunnen spelen. Het apparaat blijkt niet alleen handig tijdens pauzes en overblijven, maar kan ook bij de gymlessen worden gebruikt. Minder populair was de Touch tafel, een tafel met als blad een touchscreen. Berens: ‘Het ziet er mooi uit en het apparaat werkt prima, maar het voegt voor ons weinig toe aan het lesgeven.’

 

Surfnet en Kennisnet willen zien wat de effecten van de diverse ICT-toepassingen in de klas op langere termijn zijn. ‘Het is voor het eerst dat we diverse ICT-toepassingen met elkaar geïntegreerd hebben’, vertelt Madelief Keyser, programmamanager van het Surfnet/Kennisnet Innovatieprogramma. ‘We willen met name weten of leerkrachten zich ondersteund voelen door de toepassingen. We hebben nu dan ook niet gekeken naar een daadwerkelijk leereffect voor de leerlingen; daar is aanvullend onderzoek voor nodig.’ Keyser wacht de resultaten van onderzoekscoördinator TNO nog af, maar verwacht wel dat dit pilotproject zal leiden tot vervolgprojecten: ‘We hebben het hier over toepassingen die over drie tot vijf jaar een reële optie voor basisscholen zijn.’

 

TNO buigt zich momenteel over de verzamelde gegevens van het experiment en verwacht eind mei de resultaten aan te kunnen bieden aan het Kennisnet/Surfnet Innovatieprogramma.

 

www.hetlerenvandetoekomst.nl

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required