Stenensplijter onder station Zwolle

Mischa Brendel

Onder station Zwolle is momenteel een stenensplijter in actie voor de bouw van de nieuwe voetgangerstunnel.

Er zijn in de tunnel nog 48 betonblokken van elk 1,6 m hoog en 0,5 m dik van de oude tunnel aanwezig, die verwijderd moeten worden. Normaal gesproken gebeurt dit met drilboren, maar aannemingsbedrijf K. Dekker B.V. kreeg van ProRail de opdracht om de geluidsoverlast voor treinreizigers bij de verwijdering van de betonblokken te minimaliseren en besloot daarom een stenensplijter in te zetten.

Het apparaat werkt hydraulisch: op vooraf berekende plaatsen boort het apparaat
– dat de naam Darda draagt – gaten met een doorsnee van 45 mm en een diepte van 50 cm in het beton. In de uit twee delen bestaande cilinder van de stenensplitter die zich dan nog altijd in het geboorde gat bevindt, wordt vervolgens een vloeistof gepompt, zodat beide zijden naar buiten uitzetten, met als gevolg dat het beton netjes recht naar beneden toe splijt.

Een bijkomend voordeel is dat dit werk voor de bouwvakkers langer is vol te houden dan het gebruiken van een drilboor. Ook de bediening ervan is niet moeilijk, vertelt projectleider Ron Godijn van het aannemersbedrijf. ‘Het is in feite één persoon die aan één hendel trekt en het ding gaat pompen.’ Voor het verwerken van de kleinere brokstukken die overblijven, zijn nog wel drilboren nodig.

Het werk verloopt met de stenensplijter zelfs sneller dan met drilboren, zegt Godijn. ‘Als je de ruimte hebt, gaat het sneller, maar je hebt wel meer voorbereidingstijd nodig.’

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required