Starters willen functie met inhoud

Benno Boeters

Unilever, Shell, Google, Rabobank en KLM vormen de top 5 als beste werkgevers voor starters in het jaarlijkse onderzoek First Employers, uitgevoerd door Memory Magazine.

Echter, Unilever dankt die toppositie vooral aan het rapportcijfer van vrouwelijke (aspirant) werknemers. Mannen willen het liefst bij Shell werken; het levensmiddelenconcern staat bij hen op de zesde plaats.

Memory Magazine (‘dé carrièreglossy van Nederland’) enquêteerde 1.296 afstudeerders en starters over wat zij in hun werk bij hun huidige of beoogde werkgever belangrijk vinden. Van die onderzoekspopulatie heeft 28 % een techniekopleiding.

Opvallend is dat veel van de ondervraagden als belangrijkste argument voor hun positieve oordeel over hun (toekomstig) bedrijf ‘aansprekende producten of diensten’ aanstrepen, en als goede tweede ‘inhoud van de functie/werkzaamheden’. Dat geldt ook in de categorie bouw, transport & ingenieurs, met onder meer de ingenieursbureaus Grontmij, Fugro en Arcadis, en grote aannemers als Ballast Nedam en BAM Groep. Ook ‘bedrijfscultuur’ laten veel afstudeerders/beginnende werknemers vaak zwaarder wegen dan – bijvoorbeeld – ‘salaris’. Alleen bij DAF Trucks prijkt het salariscriterium op de tweede plaats; bij de andere bedrijven in deze categorie komt salaris niet in het rijtje voor.

Bij de technisch geschoolden toont de enquête ook een uiteenlopende waardering uitgesplitst naar universitair of hbo. Shell staat weliswaar in beide subcategorieën op één, maar de overige vier zijn anders. Bij de academische ingenieurs/bèta’s staan Philips, TNO, Google en ASML op plek twee tot en met vijf. Bij de hbo-ingenieurs zijn dat VolkerWessels, BAM-groep, Royal HaskoningDHV en Philips.

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required