Spoorbrug gaat oversteken

Benno Boeters

Het blauwe gevaarte (inmiddels grijs geverfd) staat al maanden klaar langs de snelweg bij Muiderberg, maar in de nacht van 6 op 7 mei moet het gaan gebeuren. De onderaannemer schuift dan de nieuwe spoorbrug van 255 m lang en 55 m hoog over de A1.

De stalen boogbrug weegt inclusief bekisting en wapening rond de 8.400 ton. In totaal 976 wielen van de self propelled modular trailers aan de uiteinden van de constructie moeten het gewicht dragen, de brug schuin over de autoweg rijden en plaatsen op tijdelijke steunpunten.

Om risico van verzakken of uit balans raken te minimaliseren heeft de aannemer een ‘rijloper’ van 400 m lengte aangelegd, een stuk extra gefundeerde weg met 16.000 kilo zand, met een speciale machine aangestampt en met supersterk asfalt erop. Zo solide als een landingsbaan, zegt Rijkswaterstaat.

De spoorbrug is in onderdelen in de fabriek van Victor Buyck Steel Construction in België gemaakt en in 2015 naar Muiderberg vervoerd. Duidelijk zichtbaar vanaf de A1 en A6 verbonden lassers op blauwe hulptorens de delen aan elkaar. In oktober vorig jaar hezen de bouwers de middenboog erin. Het architectonisch ontwerp is van Zwarts & Jansma Architects, het technisch ontwerp van IV-Infra.
Voor de operatie sluit RWS de A1 en de A6 volledig af. In de zomer volgt de afbouw en in augustus laat Prorail de oude betonnen spoorbrug verwijderen.

De nieuwe spoorbrug is onderdeel van de verbreding van autosnelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere.

Bekijk de livestream op 6 mei vanaf 20.00 uur.

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required