Snelle EV-laaddienst Shell dankzij flexibele energieopslag van Alfen

Leestijd: 2 minuten

Mark van der Heijden

Elektrische auto’s worden op het Shell-station aan de A2 bij Zaltbommel niet meer alleen geladen via het net. Op piekmomenten, als de twee snelladers tegelijk worden gebruikt, wordt ook gebruik gemaakt van het energieopslagsysteem van Alfen.

De wens van Shell om op zijn tankstation twee snelladers met 175 kW vermogen te plaatsen, botste met de capaciteit van het elektriciteitsnet daar. Deze was onvoldoende om dat vermogen te leveren als beide laders tegelijk gebruikt zouden worden.

Het opslagsysteem van Alfen, TheBattery genaamd, biedt op die momenten uitkomst. ‘Ons systeem meet het tekort en levert vermogen bij’, zegt Ruben Tempel van Alfen. ‘De batterij is hier een tool om het maximale uit het net te halen, zonder een investering in netwerkcapaciteit. TheBattery biedt het vermogen om het tekort van dat moment te overbruggen.’

Het energieopslagsysteem heeft in Zaltbommel een capaciteit van 350 kWh, andere capaciteiten zijn uiteraard ook mogelijk. ‘TheBattery bestaat uit twee hoofdcomponenten: de batterijen en de omvormers aan de ene kant en de controleapparatuur om slim met andere apparaten samen te kunnen werken.’

Peak Shaving is dan ook niet het enige waar deze opslag voor ingezet kan worden. ‘De batterij wordt ook gekoppeld aan een virtual powerplant. Hij kan gebruikt worden voor energietrading of om met de netbeheerder mee te werken aan de stabilisering van het net. Doordat het opslagsysteem een aantal casussen combineert, wordt het nog interessanter.’

Alfen is van oudsher leverancier van (onderdelen van) transformatiestations aan netbeheerders. ‘In 2008 hebben we ons de vraag gesteld wat te doen met elektrisch rijden. Daarom zijn we toen begonnen met onze EV-oplaadpunten. Later, in 2011, zijn we begonnen met energieopslag, omdat we zagen dat meer renewables als zon en wind en elektrische auto’s een onbalans tussen vraag en aanbod zouden gaan creëren. We zijn er van overtuigd dat het een belangrijke oplossing biedt voor het net.’

‘We zien steeds vaker problemen met een netaansluiting, voor dit soort problemen is TheBattery een oplossing’, zegt Tempel. ‘We bieden bijvoorbeeld een opslagsysteem die ook verplaatst kan worden, voor bijvoorbeeld bouwplaatsen waar met grote elektrische machines gewerkt wordt. We hebben een systeem met geïntegreerde een snellader geleverd aan BMW. Het begint steeds meer tractie te krijgen.’

Lees ook

Nieuwsbrief

Onze sponsor: