Shell produceert meer gas dan olie

Leestijd: 2 minuten

Jan Spoelstra

In 2012 verwacht Shell voor het eerst meer gas (51 procent) dan olie te produceren wanneer men kijkt naar de energetische waarde (‘oil barrel equivalents’). Daarmee lijken de 3,5 miljoen uren aan engineering die Shell aan de drijvende fabrieken voor de productie van vloeibaar aardgas (lng) besteedde, gerecht­vaardigd.

De Koninklijke Nederlandse Vereniging Onze Vloot organiseerde op 5 april een bijeenkomst bij Shell in Rijswijk, waar een aantal experts een update gaf over de bouw van een drijvende lng-fabriek. ‘Over enkele maanden begint Samsung Heavy Industries in Zuid-Korea met het snijden van de eerste staalplaten’, aldus Barend Pek, die vanaf 2007 leiding geeft aan het team ingenieurs in Rijswijk dat diverse ontwerpbureaus adviseert. ‘Binnen tien jaar na de ontdekking van het Prelude-veld in 2007 willen we beginnen met de productie op 800 km van Darwin (Australië, red.).’

De bijna vijfhonderd meter lange drijvende lng-fabriek heeft een opslagcapaciteit van 400.000 kubieke meter. Er werken straks 110 mensen op en het gevaarte produceert jaarlijks 3,6 miljoen ton lng, 1,3 miljoen ton condensaten (lichte olieproducten) en 0,4 miljoen ton propaan en butaan. De brandstoffen worden bij de fabriek offshore overgeslagen in tankers, waarna het de wereld over gaat.

‘De fabriek zal niet zelf kunnen varen en niet uit kunnen wijken voor cyclonen en hoge golven’, zegt Pek. Hij legt ook uit dat aan de voorzijde een draaibare cilinder (30 m diameter) komt via welke de installatie met zestien ankerkettingen op de bodem verankerd ligt. ‘De lng-fabriek kan zo als een windhaantje om die cilinder draaien, zodat ze altijd met de neus naar de golven toe ligt en de krachten op de romp minimaal zijn.’ In het achterschip installeert de Koreaanse scheepsbouwer drie schroeven. Niet voor de voorstuwing, want de fabriek ligt straks 25 jaar op één plek, maar om de installatie te kunnen draaien naar gelang de golfrichting. Een draaiing van 180 graden duurt ongeveer een uur.

De drijvende lng-fabriek moet ook met de deining van de zee mee kunnen bewegen. Het schip ligt straks in water van 250 m diepte, met 1.700 m lange ankerkettingen. Deze zijn niet strak en recht gespannen, maar hangen door onder hun eigen gewicht. Dat geeft de nodige marge voor het vaartuig om alle bewegingen uit de omgeving op te vangen. Pek: ‘Het klinkt tegenstrijdig, maar in diep water, met langere ankerkettingen, is het makkelijker om dit soort fabrieken te verankeren.’

Aast Shell met deze technologie dan ook op het winnen van dieper gelegen gasreserves? Pek: ‘Shell ziet dit project als het eerste van een serie. Maar we hebben nog geen investeringsbeslissing genomen voor een volgend project. Ik kan daar nu nog niet op speculeren.’

Lees ook

Nieuwsbrief

Onze sponsor: