Ruwbouw dubbeldekstunnel Maastricht klaar

Boris van Zonneveld

Vier jaar na de start van de voorbereidingen is in Maastricht de ruwbouw opgeleverd van de bijzondere A2-tunnel met twee keer twee tunnelbuizen boven elkaar. Strukton en Ballast Nedam ontwikkelden samen als Avenue2 een unieke bouwmethode in een droge bouwkuip tot op 20 m diep.

‘Voor Nederland is dit een uniek project, zelfs voor West-Europa’, zegt projectdirecteur infrastructuur Bauke Lobbezoo, die de dagelijkse leiding in handen heeft. ‘Er is een klein stukje van de Boulevard Périphérique in Parijs die dubbeldeks is, alleen is daar de bovenste tunnel wat lager waardoor er geen vrachtverkeer door kan. Dat kan in Maastricht wel.’

Voor de aanleg van de tunnelbuizen werd 1,4 miljoen m³ grond verwijderd. In de ruwbouw van de tunnel zit 300.000 m³ beton. De bouwkuip werd drie jaar droog gehouden door bemaling. ‘Boven de mergellaag heb je zand en grind. Dat voert veel water aan. Daarom hebben wij bemaling en ook meteen retourbemaling toegepast zodat de waterstand in de omgeving niet naar beneden ging. Zo hebben we de bouwput droog gehouden.’ De aannemers boorden 525 diepe putten, en het grondwater werd met 10 km bemalingsleidingen onder de bouwkuipen doorgeleid.

De bouwkuip is ontwikkeld volgens een methode uit de geotechniek. ‘De grondparameters waren eigenlijk niet eenduidig vast te stellen. Dus zijn we uitgegaan van heel conservatieve waardes en hebben wij de "observational method" toegepast. Dat betekent dat we alles in de gaten hielden en alle meetgegevens aan elkaar koppelden’, zegt Lobbezoo. ‘Hierdoor konden we onmiddellijk ingrijpen als er iets mis zou gaan.’

Ondanks het gereedkomen van de ruwbouw duurt het nog even voordat de tunnel opengaat. ‘Nu zijn we begonnen met het inbouwen van alle installaties, zoals de ventilatie en de verlichting. Dat gaan we volgend jaar testen en eind 2016 gaat de tunnel open.’

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required