Henk Klomp
Een consortium van onder andere de Nederlandse bedrijven Shell, Vopak, Quasset en A. Hak Industrial Services gaat een robot bouwen die de bodem van grote olietanks zelfstandig op roest en zwakke plekken kan inspecteren.
Deze ‘Petrobot’ kan de verplichte controle verrichten zonder dat de tanks eerst hoeven te worden leeggehaald.
‘Een bedrijf als Shell is een tank nu soms maanden kwijt om hem door een inspecteur te laten bekijken’, vertelt ing. Jorrit van Nieuwenhuizen van A. Hak Industrial Services. ‘Daarbij is die inspectie uiterst gevaarlijk. Zelfs als de tanks helemaal leeg zijn gehaald en de inspecteurs alleen naar binnen gaan met gasmaskers op, blijft er kans op explosies. De laatste jaren zijn 42 mensen tijdens een inspectie in een tank overleden. Veel petrochembedrijven willen dan ook geen personeel meer in de tank.’
Het Nederlandse bedrijf zag hierin een gat in de markt. Het levert nu wereldwijd op afstand bestuurde voertuigen die over de bodem van volle tanks, tot een diameter van wel 80 m, rijden. Zij meten met ultrageluid de dikte van de tankbodems. De voertuigen geven zo weinig straling en trillingen af dat ze volgens de ATEC-standaard in tanks mogen worden gebruikt.
‘Met een scan van 10 % van de bodem kun je statistisch goed inschatten hoelang de tank nog meekan. Onze huidige voertuigen zitten aan een kabel waarbij twee inspecteurs op afstand het voertuig bedienen. De petrobot die we in het Europese project gaan bouwen, wordt compleet autonoom en moet nagenoeg 100 % van de bodem gaan afscannen’, zegt Van NieuwenÂhuizen.
Petrobot moet over drie jaar de eerste tanks gaan inspecteren. ‘Een groot voordeel van dit Europese project is dat zowel de gebruikers als de bouwers rond de tafel zitten. Dit verhoogt de slagingskans.’