Rijden met ‘apps’

Mischa Brendel

Voor de eerste keer ooit in Europa gingen vorige week draadloos communicerende auto’s de weg op, tussen het gewone verkeer in. De Cooperative Mobility Showcase debuteerde op de Intertraffic Amsterdam 2010.

Auto’s die niet alleen met elkaar communiceren, maar ook met de infrastructuur. Tijdens de eerste Cooperative Mobility (CM) Showcase werd duidelijk dat dit geen toekomstmuziek, maar momenteel al technisch haalbaar is.

Enkele jaren geleden zijn er drie Europese consortia met in totaal meer dan 130 partners gestart met drie onderzoeksprojecten. De projecten Coopers, CVIS en Safespot ontwikkelden met een EU-budget van 53 miljoen euro verschillende technologieën voor draadloze communicatie tussen voertuigen en infrastructuur (vehicle to infrastructure; V2I) en tussen voertuigen onderling (vehicle to vehicle; V2V). In tegenstelling tot andere systemen ontwikkelden de drie consortia een elektronisch kastje dat technisch in staat is om verschillende applicaties te draaien, in plaats van slechts één of een paar voorgeïnstalleerde programma’s. Het systeem is het best te vergelijken met de App Store van Apple, waar klanten voor hun iPhone tal van verschillende applicaties, of apps kunnen aanschaffen.

Coöperatieve mobiliteit moet rijden vooral veiliger en efficiënter maken. Om duidelijk te maken wat de drie consortia de afgelopen jaren hebben ontwikkeld, volgt er een demotour, waarbij enkele Volkswagenbusjes uitgerust met de nodige elektronica – dit keer niet overal uit de auto stekend, maar weggewerkt in enkele kleine kastjes – van de Amsterdam Rai tussen het dagelijkse wegverkeer naar de parkeerplaats van Schiphol rijden. Voor in de auto beschikt de chauffeur over een touch screen waarop hij de verschillende applicaties kan bedienen.

Onderweg worden enkele ontwikkelingen gedemonstreerd: zoals het in real-time ontvangen van de file-informatie die ook op de matrixborden wordt gegeven, de rijstrook waarop de auto zich bevindt en het zenden van een signaal naar een naderend verkeerslicht. Bevindt zich bij het verkeerslicht geen verkeer uit andere rijrichtingen, dan springt dit automatisch op groen. In gebieden met meerdere verkeerslichten geeft het kastje een adviessnelheid voor het voertuig, waarmee een groene golf gecreëerd wordt.

De V2I-communicatie gebeurt met verschillende draadloze verbindingen. Afhankelijk van welk signaal het sterkste doorkomt, wisselt het systeem tussen 3G en CALM M5. Ook kan het kastje in de auto over korte afstanden via een infrarood-verbinding communiceren. Tijdens de demonstratietour legt een woordvoerder uit dat de techniek van het systeem eigenlijk heel simpel werkt. De sensoren in de voertuigen en die in de infrastructuur meten twee keer per seconde hun onderlinge afstand en kunnen dit dus doen via verschillende draadloze systemen. Het zijn de softwareapplicaties die het systeem zo veelzijdig maken.

Naast de applicaties die het rijden voor een chauffeur aangenamer maken, is er ook levensreddende software ontwikkeld. Zodra het systeem via V2V-communicatie vaststelt dat twee voertuigen recht op elkaar afrijden, gaat er een alarm af, zodat de chauffeurs tijdig in kunnen grijpen. Hetzelfde gebeurt wanneer een automobilist door rood licht dreigt te rijden.

Op de Intertraffic-beurs konden bezoekers alles volgen via het Cooperative Traffic Management Centre, een demonstratie van een toekomstig verkeerscentrum, waar medewerkers niet alleen informatie over het verkeer binnenkrijgen, maar ook heel gericht informatie terug kunnen sturen naar kleine groepen automobilisten.

Wanneer de producten marktklaar zijn, kunnen de drie consortia niet zeggen, al valt als voorzichtige schatting het jaar 2015.

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required