Een beeld van de eerste vlucht van de Eviation Alice op 27 september 2022 in Grant County, Washington. (Foto: Eviation)

Redden elektrische vliegtuigen onze trips naar de zon?

Leestijd: 5 minuten

Luchtvaart is verantwoordelijk voor 3,5% van mondiale broeikasgasemissies en 15% van de Nederlandse klimaatimpact, percentages die blijven stijgen zolang de groei van passagiers doorzet. Nu andere transportindustrieën vol inzetten op de transitie naar elektrisch, roept dit de vraag op: gaat de luchtvaart kunnen volgen?

SEBASTIAN MAKS

Het is een heldere, zonnige septembermorgen in Grant County, Washington. Een groep mensen heeft zich bij de plaatselijke luchthaven verzameld om getuige te zijn van een gebeurtenis die Gregory Davis, CEO van het bedrijf Eviation, bestempelt als historisch. De zeven jaar na de oprichting van het bedrijf in 2015, vol hard werk en doorzettingsvermogen, culmineren in dit ene moment: de luchtdoop van het eerste emissievrije, batterijgedreven passagiersvliegtuig ter wereld. Eviation Alice, zoals het voertuig heet, biedt ruimte aan negen passagiers en heeft een gerapporteerd bereik van zo’n 400 kilometer; ongeveer de afstand tussen Amsterdam en Parijs. Na de toeschouwers in spanning te hebben gehouden met meerdere ritjes van en naar de startbaan, was het dan eindelijk zover: de Eviation Alice steeg op, voltooide een kort parcours rondom de luchthaven en landde even later; alles zonder het gebruik van een druppel kerosine. In een interview met TechCrunch zei Davis triomfantelijk: “De eerste vlucht van vandaag heeft Eviation voorzien van waardevolle data om het voertuig te optimaliseren voor commercieel gebruik.”

Log in of abonneer je op Technisch Weekblad om verder te lezen.

Klik hier en krijg direct toegang tot de premium-artikelen.

Lees ook

Nieuwsbrief
* indicates required