Christian Jongeneel
Een nieuw type verbrandingsmotor, de schokgolfmotor, belooft het rendement van benzinemotoren drastisch te verhogen van vijftien naar zestig procent. Het prototype werd onlangs gepresenteerd door Michigan State University, dat hem met steun van de Amerikaanse Department of Energy ontwierp.
De motor bestaat uit een ronde kamer met een schoepenwiel erin. De kamer heeft twee uitgangen, waar de zestien compartimenten tussen de schoepen langs roteren. Bij de eerste opening wordt verse lucht binnengelaten in een compartiment. Als het compartiment weer sluit, wordt brandstof ingespoten. Het gevolg is een luchtdrukgolf, waardoor het lucht-brandstofmengsel ontbrandt. Bij de twee opening ontsnappen de verbrandingsgassen. Door het ontwerp van de compartimenten geeft de ontbranding het schoepenwiel een zet; het draaiende schoepenwiel drijft vervolgens een elektromotor aan.
Â
De vergelijking met een rotatiemotor ligt voor de hand, maar deze heeft meer bewegende delen en een overbrenging nodig, die het rendement beperkten. Ook het ontwerp van de kamers en de schoepen is anders.
Â
Naast efficiënter is de schokgolfmotor ook veel lichter dan een traditionele motor. Op een auto scheelt het twintig procent in gewicht, waardoor het benzineverbruik verder daalt. De onderzoekers uit Michigan hopen in de loop van het jaar een volgend prototype af te hebben, met een vermogen van 25 kW, genoeg voor een kleine auto.