Solar Team Twente
Solar Team Twente houdt voor TW een blog bij van hun avonturen tijdens de World Solar Challenge in Australië. Lees hier de zesde blog.
Om 08.02 uur vertrokken we richting Alice Springs, onze eerste controlestop van de dag. Aan het eind van de racedag passeerden we de grens tussen de staten Northern Territory en South Australia; we liggen nog steeds op de derde plaats!
De eerste uren van de race verlopen soepel, maar om 11.05 uur worden we ingehaald door University of Michigan Solar Car Team. Er is relatief veel bewolking vandaag, waardoor we iets minder hard rijden dan gisteren. De racestrategie wordt van tevoren door onze strateeg en weerman bedacht. Gelukkig zijn er ook andere teams die vandaag iets minder hard kunnen rijden door de bewolking; na de controlestop in Alice Springs naderden we al snel het Japanse Tokai University Solar Car Team.
Wanneer we met ons racekonvooi een ander racekonvooi inhalen, gaat dat als volgt. Een racekonvooi bestaat uit een escortvoertuig (de auto vóór de zonneauto), de zonneauto en de auto met daarin de beslissers: de Decision Making Unit. Eerst haalt de escort het andere racekonvooi in. Deze checkt bij de scout die 20 km vooroprijdt of er tegenliggers zijn gespot. Zo kunnen we veilig inhalen. Wanneer de weg vrij is, geeft de escort dit door aan de Decision Making Unit (DMU) en dan start de daadwerkelijke inhaalactie.
Lees verder onder de foto
(Copyright: Jerome Wassenaar)
Toen we team Tokai wilden inhalen, duurde het even voordat we ook daadwerkelijk met de zonneauto langs het racekonvooi konden rijden. Lange tijd was er een doorgetrokken streep. Wij moeten ons namelijk net zoals de rest van de weggebruikers houden aan de verkeersregels die gelden in Australië.
Om stipt 5.00 uur kwamen we aan op onze kampeerplek van vandaag. We liggen wederom op een derde positie, achter Michigan en Delft. Lees de blog morgen om uit te vinden of we al wat dichter bij onze voorganger zijn gekomen.