Prorail bekijkt nieuw systeem voor ijsvrije wissels

Joop Wenstedt

Als het aan railtechnologiebedrijf Waverail in Boxtel ligt, zullen er dankzij het Graybar-systeem ’s winters in Nederland geen bevroren wissels meer zijn.

Het wordt al twintig jaar gebruikt in Groot-Brittannië, Noorwegen en Zweden. ProRail laat bij monde van woordvoerder Rene de Vegter weten blij te zijn dat Waverail in dit systeem investeert. ‘Afhankelijk of het aan onze specificaties voldoet, die nu worden opgesteld in een eisenpakket, is dit een interessant systeem.’

Waverail importeert het systeem uit Engeland, maar heeft er in samenwerking met Arcadis een innovatie aan toegevoegd: een afdakje. Het ingenieursbureau bedacht dat zo’n afdakje boven de wissel de grotere brokken sneeuw en ijs weg kan houden. Dit vooral omdat bij veelgebruikte wissels het ijs niet snel genoeg smelt.

Het Graybar-systeem is ook nog eens milieuvriendelijk, in de zin dat het minder energie gebruikt dan de wisselverwarmers zoals ProRail die nu gebruikt. Waar deze systemen twee standen kennen – uit of aan (6 kW) – wordt bij Graybar alleen de benodigde hoeveelheid vermogen ingezet: Graybar vraagt maximaal 4 kW bij 25 graden onder nul, voldoende om een metalen lint langs de wissel op 4 graden Celsius te houden. Per wissel werkt het systeem volledig automatisch en past het de benodigde hoeveelheid verwarming naar behoefte aan.

Het is een enorme en kostbare klus om alle duizenden Nederlandse wissels om te bouwen naar Graybar, maar eerst wacht een testfase. De Vegter: ‘Om te zorgen dat treinen altijd veilig over het spoor kunnen rijden, stelt ProRail hoge eisen aan de materialen die worden gebruikt. Het is daarom essentieel dat nieuwe producten uitgebreid worden getest voordat ze worden toegelaten op het spoor. Op dit moment zijn we druk bezig het systeem van Waverail te evalueren. Mocht dit allemaal positief uitvallen, dan zou er een eerste proefopstelling in de winter van 2013/2014 haalbaar kunnen zijn.’

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required