Platform moet duurzaamheids­ambities verwezenlijken

Mischa Brendel

Ter gelegenheid van haar tienjarig bestaan, startte MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) Nederland op 30 januari het platform Ambitie 2020; de lancering van de website werd voltrokken door koning Willem-Alexander.

‘De doelstelling van Ambitie 2020 is om Nederland een wereldvoorbeeld te laten zijn op het gebied van een circulaire en inclusieve economie’, aldus Willem Lageweg, directeur van MVO Nederland, tijdens de lancering van het platform. Het is de bedoeling dat bedrijven op de website hun duurzaamheidsambities posten. Een aantal bedrijven had meteen bij de lancering al een ambitie geplaatst. Zo willen de NS in 2020 50 % energiebesparing per reizigerskilometer hebben gerealiseerd, ten opzichte van 2005.

Op de website amibitie2020.nl geven de bedrijven bovendien aan wat zij voor de realisatie van deze ambitie nodig denken te hebben. In het geval van de NS gaat het onder meer om samenwerking met OV-bedrijven en ProRail, maar ook wetenschap is nodig: hoe kunnen de NS de keuze voor de trein positief beïnvloeden?

Om te voorkomen dat het slechts bij ambities blijft, werkt het platform nauw samen met verschillende kennispartners, zoals het Planbureau voor de Leefomgeving en The Circle Economy. In de komende maanden worden de plannen van Ambitie 2020 verder uitgewerkt, waarbij er speerpuntprojecten worden aangewezen. Nu al bekend is dat dit enkele van de projecten van de NS, ManPowerGroup, ABN Amro en Alliander zullen zijn.

Tijdens het evenement presenteerde het MVO Netwerk Beton tevens het eerste jaarverslag van Concreet 1.0. Dit is een eerste stap om de betonketen te verduurzamen. Meer dan dertig bedrijven en brancheorganisaties werken sinds 2011 vanuit MVO Nederland aan deze Green Deal. ‘Alle schakels in de betonketen zijn bij deze Green Deal betrokken’, vertelt Evert Schut, projectleider van het betonketenprogramma van MVO Nederland. ‘Van aannemers en architecten tot zandwinners.’

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required