Platform en fundatie in één keer geïnstalleerd

Jan Spoelstra

Scaldis Marine Contractors uit Antwerpen installeerde op 6 juni een zogenaamd minimum facility platform – een gasproductieplatform met minimale bemanning – voor Wintershall Nederland.

Bijzonder aan het project is dat het platform in Rotterdam al op de fundering is gezet en dat het in zijn geheel (1.550 ton) gehesen, getransporteerd en op zijn plaats gezet werd, ten noordwesten van Den Helder in 35 m diep water.

Scaldis-directeur Marc Voorhuis stapt een week voor de operatie aan boord van het zojuist afgemeerde kraanschip Rambiz. ‘Bijzonder aan ons schip is dat het grote hijs­capaciteit combineert met een grote mate van complexiteit van operaties.’ Wijzend naar het platform legt hij uit dat ze een constructie gaan hijsen die hoger is dan de kranen zelf en dat het object wordt gehesen aan de fundering van het platform, ver onder het zwaartepunt.

Scaldis kreeg de klus in december toegewezen en half februari gaf het de opdracht aan het bedrijf Innovative Input uit Ridderkerk om een nieuwe hijsbalk te ontwerpen, te laten bouwen en te laten certificeren.

De draden van de twee kranen van de Rambiz (hijscapaciteit 1.600 ton en 1.700 ton) hangen tijdens de operatie loodrecht naar beneden naar de hijsbalk. Vanuit de hijsjukken op de uiteinden van de hijsbalk lopen in totaal vier staalkabels naar de drie funderingen van het platform, vanuit elk juk één naar de dichtstbij gelegen twee funderingen en vanuit elk juk één naar de verste fundering. ‘Wanneer we gaan hijsen, hellen het platform en de fundering licht achterover, tegen de hijsbalk aan. Dat is in principe stabiel, maar door een klem die op de hijsbalk gemonteerd zit om de toren te klemmen, zorgen we ervoor dat de constructie met een hoog zwaartepunt niet kan kantelen’, vertelt Marcel van Meel, projectmanager bij Innovative Input. Ook zit aan de achterkant van de klem een contragewicht, zodat de 35 m lange en 165 ton zware hijsbalk niet kan kantelen.

De complexe sterkteberekeningen werden door Innovatieve Input gedaan en getoetst door klassebureau Lloyd’s Register. Van Meel: ‘Je kunt een hijsbalk die gecertificeerd is voor 3.200 ton niet testen. Met alle marges rekening houdend heb je dan een kraan van 5.000 ton nodig, en die zijn simpelweg niet beschikbaar voor een test.’

Scaldis beschouwt deze klus als de eerste, maar zeker niet de laatste in zijn soort. ‘Met het opraken van makkelijk te winnen gas, moeten er nu manieren gevonden worden platforms efficiënter en goedkoper te installeren, zodat gasbedrijven de voorheen minder rendabel geachte velden kunnen exploiteren’, aldus Voorhuis. Hij legt uit dat Scaldis de investering in het optuigen van de Rambiz niet in één klus zal terugverdienen. ‘Iedereen kijkt naar ons. Deze installatie past in de trend dat offshore constructies steeds vaker aan land afgebouwd worden, om ze in één keer met minimale offshore tijd te installeren.’

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required