Philips vraagt meeste octrooien aan bij EOB

Leestijd: 2 minuten

Mischa Brendel

  • Samsung zakt naar plaats 2
  • Eindhoven meeste aanvragen

Vorig jaar vroeg Philips 2.402 octrooien aan bij het Europees Octrooibureau (EOB) en nam daarmee de leiding over van elektronicareus Samsung. Het gaat hierbij om wereldwijde vestigingen van Philips die octrooien aanvroegen voor Europa.

Het lijkt merkwaardig dat Philips, een veel kleinere speler dan Samsung, als grootste uit de bus komt, maar daar is volgens Björn Teuwsen, directeur communicatie bij het Nederlandse bedrijf, een goede verklaring voor: ‘Wij zijn een groot bedrijf met een heel breed productportfolio op vele gebieden, variërend van gezondheidszorg tot huishoudelijke apparaten.’

Het EOB meldt dat ook in 2015 het aantal octrooiaanvragen in medische technologie het hoogst was, een gebied waarin ook Philips de meeste octrooien aanvroeg. Teuwsen: ‘Voor Philips is health een belangrijk vakgebied waarin we zeer actief zijn, maar we houden ons ook veel bezig met zaken als gezond leven, connectiviteit en digitalisering. De producten waarvoor we patenten aanvragen variëren van tandenborstels tot ict-scanners.’

Na Philips was DSM de grootste Nederlandse aanvrager van octrooien (760 aan­vragen). Noord-Brabant was de provincie met de meeste octrooiaanvragen, waarbij Eindhoven, thuisbasis van Philips, met 2.680 de stad was met het hoogste aantal octrooiaanvragen.

Het totale aantal Nederlandse octrooiaanvragen bij het EOB steeg in 2015 met 3,3 %; het aantal verleende octrooien aan Nederlandse bedrijven nam met maar liefst 17,3 % toe, een nieuw record. Ons land staat met 4 % op de vijfde plek wat betreft het aantal ingediende octrooiaanvragen bij het EOB, maar kijkend naar het aantal aanvragen per miljoen inwoners, klimt Nederland van de derde naar de tweede plaats.

Teuwsen relativeert de eerste positie van Philips wel enigszins: ‘Het is leuk om op de eerste plek te staan, maar we vragen geen octrooien aan om bovenaan te staan. Het gaat om de kwaliteit van onze octrooien en de waarde ervan voor het bedrijf, niet om de kwantiteit.’

Lees ook

Nieuwsbrief
* indicates required