Oude bekenden met elkaar in zee

Leestijd: 3 minuten

Benno Boeters

Omdat de thuismarkt stagneert, omdat overheden geen grote projecten aanbesteden, verleggen ingenieursbureaus de focus naar groeigebieden elders in de wereld.

Echter, dan moet je wel beschikken over voldoende mensen en expertise om mee te kunnen dingen bij grote projecten. Het is dan ook een logische stap voor DHV en Royal Haskoning te gaan fuseren, zoals zij eind februari aankondigden. De bureaus uit Amersfoort en Nijmegen zijn goede bekenden van elkaar. In een paar projecten trekken zij al jaren samen op. Volgens Paul Oortwijn, directeur van brancheorganisatie NLingenieurs, past de fusie in de consolidatieslag waarbij grote ingenieursorganisaties ontstaan die met tien- tot twintigduizend medewerkers opereren op wereldschaal. ‘We krijgen straks een prachtig concern erbij dat mee kan dingen op de mondiale markt’, aldus Oortwijn.

Royal Haskoning telt zo’n 3.700 medewerkers en behaalde in 2010 een omzet van 335 miljoen euro. Ofschoon dat jaar volgens bestuursvoorzitter Erik Oostwegel ‘één van de moeilijkste jaren voor de sector’ was, maakte het ingenieursbureau 7,6 miljoen euro winst, een stijging van zestig procent ten opzichte van 2009. Het bureau is qua eigendomsvorm een stichting, dus geen beursgenoteerd bedrijf. ‘Als zelfstandige, onafhankelijke organisatie staan wij voor vrij en objectief advies, niet beïnvloed door externe aandeelhoudersbelangen. Onze ambitie borduurt daar op voort’, zo staat in de ‘missie en visie’.

De secties Maritiem, Infrastructuur & Transport en Milieu zijn goed voor de helft van de omzet van de in totaal elf bedrijfsonderdelen. Het ingenieursbureau, dat in 1881 begon in Nijmegen, heeft nu kantoren in Europa, het Midden-Oosten, Australië en Azië. Ook DHV is een stichting en voelt dus evenmin de hijgende adem van aandeelhouders in de nek. Het bureau met Amersfoort als thuisbasis heeft meer 4.300 medewerkers wereldwijd in dienst. De groeistrategie van na de eeuwwisseling zorgde ervoor dat DHV in 2002 een belang verwierf in het Canadese Delcan, en een jaar later NACO (Netherlands Airport Consultants) kon inlijven. In 2005 nam DHV een belang 65 procent in het Zuid-Afrikaanse SSI, later uitgebreid naar 81 procent.

In 2011 verkocht DHV haar minderheidsbelang in Delcan en verwierf het bedrijf het Amerikaanse Intervistas. DHV zette in 2010 469 miljoen euro om, een geringe daling vergeleken met 2009 (481 miljoen). Het nettoresultaat over 2010 bedroeg -9,3 miljoen euro (2009: 5,0 miljoen), mede veroorzaakt door eenmalige negatieve posten van vijftien miljoen euro.

Het ingenieursbureau, dat in 1917 begon in het woonhuis van één van de oprichters (dat van Verheij, de twee anderen waren Dwars en Heederik) is nu met kantoren vertegenwoordigd in Europa, Afrika, Noord-Amerika en Azië. In dat laatste werelddeel werken de ingenieurs van DHV en Royal Haskoning al jaren samen. Bijvoorbeeld in Ho Chi Minh-stad, sinds 2010, in een project om de Vietnamese stad te beveiligen tegen overstromingen an de rivier de Mekong. Kennis­-
instituut Deltares is daarin de derde partner en de Vietnamese en Nederlandse overheid betalen het werk (contractwaarde twee miljoen euro).

Hun betrokkenheid bij de Busan-Geojetunnel in Zuid-Korea is een ander voorbeeld. De vorig jaar geopende verbinding tussen de stad Busan en het schiereiland Geoje is een afzinktunnel van 3200 meter lengte en ligt op de zeebodem met -48 m als diepste punt. Met de aanleg van de tunnel, met elementen van 180 m lang, werden nieuwe records neergezet. Het plaatsen van tunnelelementen in een geprepareerde sleuf onder water is al sinds de Maastunnel (opgeleverd in 1942) een Nederlands specialisme.

Ook in Korea was iedereen vol lof over de samenwerking. Kennis en ervaring werden gebroederlijk gedeeld. Wel is één partij ertoe overgegaan een nieuwe manier van plaatsing van de elementen te octrooieren, maar dat was Strukton, dat met Mergor en Van Oord verantwoordelijk was voor de plaatsing op de zeebodem. Zij deden dat met behulp van een ‘external positioning system’ en stalen ‘zeebenen’ vastgezet in het gravelbed. De maximale afwijking bij het neerzetten van de 48.000 ton zware tunneldelen was niet meer dan zes millimeter.

Royal Haskoning en DHV werken al zo’n twintig jaar samen, met Witteveen+ Bos als derde, in een apart bureau: TEC (Tunnel Engineering Consultants). Nu neemt TEC deel in de bouw van de afzinktunnel van 6 km lengte in de Hong Kong-Zhuhai-Macao-verbinding (totaal met brug 29,6 km), in de delta van de rivier de Zhujiang in China.

Lees ook

Nieuwsbrief
* indicates required