Opvolger Boeing 737 lijkt op 787

Joop Wenstedt

De opvolger van de populaire Boeing 737 ligt op de tekentafel. Tijdens een perspresentatie, 28 februari in Amsterdam, lichtte het Amerikaanse luchtvaartbedrijf alvast een tipje van de sluier op.

De Boeing 737, die in 1967 het levenslicht zag, is verworden tot het populairste toestel van de Amerikaanse vliegtuigbouwer. Boeing zint nu op een opvolger, die vooral lichter en zuiniger moet zijn. ‘De opvolger van de 737 zal zeker vijftien tot twintig procent efficiënter zijn in het verbruik van brandstof, niet zo zeer als het gevolg van betere motoren, maar van een beter algeheel ontwerp,’ aldus Randy Tinseth, marketingdirecteur bij Boeing. Volgens hem zal het nieuwe toestel vooral veel voordeel hebben van een nieuw vleugelontwerp en een betere stroomlijning, zoals die van de 787.

 

Geen nieuwe motoren

Hoewel er nog niet zo heel veel vast staat over het nieuwe toestel – medio 2011 komt er een vastomlijnd plan – kan Tinseth wel enige onthullingen doen. Zo blijkt uit gesprekken met de luchtvaartmaatschappijen dat ze liever geen nieuwe motoren hebben. Dat zou namelijk een grote impact op hun logistiek hebben. De motor is daarom voorlopig gelijk aan die van de 737-900; de CFM 56-7.

 

Volgens Boeing is een nieuwe motor niet nodig om de belangrijkste concurrent, de Airbus A320 Neo, te verslaan. Het Amerikaanse bedrijf is van mening dat de huidige 737 per passagier al lichter is dan de A320. Het nieuwe toestel wordt bovendien gebouwd volgens de ‘787-methode’, dus grotendeels van koolstof. Dat maakt het toestel lichter – en daarmee het brandstofverbruik kleiner – dan de 737.

Boeing is door schade en schande wijzer geworden over het gebruik en de toepassing van koolstofcomposiet. Bij de productie van de 787 leverde dit in eerste instantie forse afleveringsvertraging op. Nu kan de ontwikkeling van de 797 (wellicht – de type aanduiding is volgens Boeing nog niet duidelijk) van de opgedane kennis profiteren.

 

Opmerkelijk groot

Hetzelfde geldt voor het ontwerp van de vleugel van het nieuwe toestel, die moet gaan lijken op die van de 787. Die vleugel is opmerkelijk groot, waardoor een lagere vleugelbelasting ontstaat en daarmee betere vliegprestaties. Hierdoor verdwijnt de geroemde ‘winglet’ aan de vleugeltip van diverse Boeings. ‘Zo ontstaat de rigged wingtip die zelfs nog efficiënter is dan de winglet, die we tot nu toe kennen’, aldus Tinseth.

 

Biobrandstoffen

Boeing ziet met de invoering van het nieuwe toestel ook het gebruik van biobrandstoffen toenemen. Het bedrijf ziet vooral veel in de derde generatie biobrandstoffen (op basis van algen), omdat die geen aanslag zouden plegen op de landbouwgronden voor het kweken van voedsel. Om voldoende algen te kweken is volgens Tinseth een gebied zo groot als België nodig.

 

Naar verwachting zal er in 2015 ongeveer één à twee procent van de vliegtuigbrandstof bestaan uit biobrandstof terwijl dat in 2029 moet zijn gegroeid naar vijftien procent.

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required