Oosterwolde heeft eerste hefbrug van composiet

Mischa Brendel

In het Friese Oosterwolde is onlangs ’s werelds eerste hefbrug van met glasvezel versterkte kunststof in gebruik genomen. De hoofdbrug is geschikt voor de zwaarste verkeersklasse.

Volgens projectleider Reinder Lanting van de provincie Friesland waren de kosten voor het bouwen van de brug met een composiet brugdek nagenoeg gelijk aan die van een brug in beton of staal, terwijl de voordelen ten opzichte van deze meer traditionele materialen groot zijn: ‘Composiet is licht, oersterk, onderhoudsvrij, milieuvriendelijk, gaat lang mee, kent geen vermoeiingsverschijnselen en is bovendien aan het einde van zijn levensduur grotendeels recyclebaar.’

 

Het bewegingsmechanisme van de brug is opgenomen in de twee pylonen; meestal worden hier vier pylonen voor gebruikt, maar omdat composiet veel lichter is dan beton en staal, voldeed de helft. De beschoeiing en de brugleuning zijn in hout uitgevoerd. In de brugleuning is ledverlichting aangebracht, net als in de twee pylonen.

 

Het ontwerp van de composietbrug is afkomstig van Witteveen+Bos en architectenbureau Vegter. Tevens had Witteveen+Bos de directie van de bouw van de brug in handen. FiberCore Europe is de fabrikant van het brugdek.

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required