Onbemande helikopter in Afghanistan

Joop Wenstedt

Het Amerikaanse leger is van zins om de K-Max onbemande helikopter in te zetten voor logistieke taken richting het front.

De K-Max is een bestaande bemande helikopter die is omgebouwd om volledig autonoom te vliegen. Proeven begin dit jaar in vergelijkbare omstandigheden als in Afghanistan wezen uit dat het toestel beter presteerde dan de gestelde eisen.

 

Lockheed en Kaman hebben dit project gezamenlijk opgezet omdat de bemande K-Max zich al bewees als een waar werkpaard in bijvoorbeeld de bosbouw. Het toestel heeft een maximale vliegduur van zes uur en kan onder optimale omstandigheden bijna drie ton vracht vervoeren aan een kabel onder de romp. Het toestel kan van start tot en met landing volledig autonoom vliegen op gps-
coördinaten. Ook het lossen van de vracht gaat automatisch op het vooraf gestelde punt. Als bijvoorbeeld het front verschuift, is het echter ook mogelijk om de autonome besturing vanaf de grond over te nemen en de coördinaten aan te passen, zodat de vracht op de juiste plek wordt afgeleverd.

 

De proeven hebben uitgewezen dat deze manier van inzet goedkoper, flexibeler en efficiënter is dan met een bemande helikopter. Als gevolg van budgetbeperkingen is het aantal te bestellen K-Max toestellen nog onduidelijk.

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required