Noorse order voor 60 elektrische vliegtuigen

Leestijd: < 1 minuten

Gerald Schut

De Noorse pilotenopleider OSM Aviation heeft 60 elektrische vliegtuigen besteld bij vliegtuigmaker Bye Aerospace uit het Amerikaanse Colorado. Volgens OSM Aviation kunnen hiermee de gebruikskosten van haar trainingsvliegtuigjes dalen van $110 naar $20 per uur, meldt persbureau Reuters.

De 60 volledig elektrisch eFlyer2 tweepersoonsvliegtuigjes kosten $350.000 per stuk en vervangen de nu gebruikte Cessna 172s. De eerste toestellen worden eind volgend jaar geleverd.

OSM Aviation hoopt met de toestellen uit te breiden naar andere landen. Piloten krijgen in de eFlyer2 dezelfde training en diploma’s als voorheen. De Noorse overheid wil dat in 2040 alle korte-afstandsvluchten in het land elektrisch zijn.

Volgens Eric Lithun, directeur van Bye Aerospace is de eFlyer een gamechanger voor de luchtvaart: ‘De eFlyer zal de Tesla van de algemene luchtvaartindustrie worden,’ zegt hij in een persbericht. Zijn bedrijf heeft al 298 bestellingen voor de eFlyer2, die in februari voor het eerst succesvol getest is in Centennial Airport in Denver, Colorado.

De eFlyer heeft een elektrische SP70D-aandrijving van Siemens met een piekvermogen van 90 kW. Garmin installeert een geïntegreerde G3X-vluchtdisplay in de toestellen. Bye Aerospace claimt niet alleen nul CO2-uitstoot, maar ook minder lawaai.

De luchtvaart zorgt wereldwijd voor 12 % van de broeikasgasemissies van de transportsector. Experts waarschuwen dat technologische vooruitgang de groei van de luchtvaartsector niet zal kunnen bijbenen, waardoor het aandeel van luchtvaart in emissies sterk zal toenemen. In de burgerluchtvaart over langere afstanden is elektrisch vliegen met de huidige batterijtechnologie kansloos: de energiedichtheid van batterijen zou 15 keer groter moeten worden, terwijl een factor 3 het theoretisch maximum is voor Li-ion-baterijen.

Hierboven de (toen nog Sun Flyer 2 genoemde) eFlyer2 tijdens een test in februari.

Lees ook

Nieuwsbrief

Onze sponsor: