Nieuwe veiligheidssystemen Volvo

Leestijd: < 1 minuten

Rob van Ginneken

Volvo heeft ambitieuze doelstellingen voor de veiligheid van zijn klanten.

Project Vision 2020 mikt erop dat over vijf jaar niemand meer in een nieuw Volvo-model verongelukt of zwaar gewond raakt. Opvallend detail: in zeven jaar heeft de Zweedse autofabrikant dat aantal al gehalveerd. Met de nieuwe XC90 denken ze het nog verder terug te dringen.

Op basis van de sensortechniek herkende hun City Safety-systeem al gevaar van voetgangers, fietsers en andere voertuigen. Nu kan dat op grotere afstand en ook ’s nachts. Een wereldprimeur is de toevoeging van kruispuntbeveiliging, waarbij het systeem wanneer je afslaat het gevaar van tegemoetkomend verkeer herkent, waarschuwt en ingrijpt.

‘We registreren zware ongevallen in de praktijk en proberen die één voor één af te vinken’, legt technisch veiligheidsadviseur Thomas Broberg uit. ‘Zo zijn ongevallen opvallend vaak eenzijdig. De auto verlaat dan met relatief hoge snelheid de weg en komt tegen een talud of in een greppel terecht. Daarbij komt hij vaak los van de grond, een belangrijke oorzaak van rugletsel.’

De nieuwe Run-off bescherming in de XC90 voorkomt dat zo veel mogelijk. Broberg legt uit hoe dat werkt: ‘De techniek herkent het type ongeval en probeert via afgemeten remingrepen te voorkomen dat de auto kantelt. Het systeem trekt je met een tweede elektrisch gemotoriseerde gordelaanspanner op precies het juiste moment vast in de stoel, eventueel meerdere keren. De houding is immers cruciaal om rugletsel te voorkomen. Bovendien past het systeem de werking van airbags en zijairbags aan en wordt de klap van de landing deels gebroken met een kreukelmechanisme in de stoel­bodem.’

Lees ook

Nieuwsbrief