Nieuws
0

Nieuwe r&d-campus voor schone energie

Mischa Brendel

Lithium Werks, een internationale producent van lithium-ion accu’s, gaat een 17 ha grote r&d-campus in Enschede bouwen voor de ontwikkeling van technologie voor schone energie. Kersverse bestuursvoorzitter Kees Koolen verwacht in 2025 de campus te hebben opgezet op Technology Base (de voormalige vliegbasis Twenthe), die ruimte biedt aan 2.000 werknemers en nauw samenwerkt met niet alleen de Universiteit Twente, maar ook met hogescholen en ROC’s.

Koolen: ‘De gemeente Enschede heeft de afgelopen jaren gewerkt aan een nieuw bestemmingsplan waarin is ingezet op de komst van hoog innovatieve bedrijven naar deze regio. En die omschrijving sluit helemaal aan bij wat wij willen realiseren.’ Hij verwacht de vergunning voor het eerste gebouw van de campus eind dit jaar rond te hebben. Eind 2019 moet dit gebouw dan voltooid zijn en ruimte bieden aan 300 mensen.

Wat wil Lithium Werks exact realiseren? Begrijpelijk richt het zich vooral op de ontwikkeling van accu’s (Lithium Werks ontwikkelt lithium-ijzer-fosfaat accu’s). Koolen: ‘Materialen vormen daarbij de belangrijkste basis. Die zijn direct van invloed op de performance en levensduur van accu’s.’ Schone energie opwekken gebeurt vooral met zonne- en windenergie, maar die is niet altijd voorhanden. Daarom is energieopslag noodzakelijk.

Maar ook de sturende software is belangrijk: deze bepaalt hoe een accu op de meest efficiënte wijze op- en ontlaadt. Zo mag een te warme accu niet te snel zijn energie afgeven, dan beschadigt het materiaal van de batterij. Ook sensoren spelen hierbij een essentiële rol.

Een andere belangrijke onderzoekspijler is kunstmatige intelligentie, die een grote rol speelt in de ontwikkeling van autonome, elektrische auto’s. En die zijn weer essentieel voor de ontwikkeling van smart cities, omdat de auto’s niet alleen verbruikers van elektriciteit zijn, maar ook leveranciers. Koolen licht toe: ‘We moeten af van het idee van iedereen een eigen auto. Een auto staat gemiddeld 96 % van de tijd op een parkeerplaats niets te doen. Als we overstappen op een wereldwijd fleetsysteem van autonome, elektrische auto’s vergelijkbaar met Uber, dan hebben we veel minder auto’s nodig.’ Bovendien kunnen die bij aankomst bij een gebouw ook de energie die er nog in de accu zit, (deels) afleveren aan dat gebouw, mocht dat gewenst zijn. Daarvoor is echter niet alleen gedragsverandering nodig van de burger, maar ook een zeer nauwkeurig inzicht in wanneer er waar hoeveel schone energie wordt geproduceerd. En ook daarvoor is ki nodig, stelt Koolen.

Onderwerp:
AiEnergieRobotica

Meer relevante berichten

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Nieuwsbrief

Relevante berichten
×