Menno Steketee
In Italië namen vertegenwoordigers van de Marine de eerste nieuwe NH-90 helikopter in ontvangst.
Boven het fabrieksvliegveld van Agusta-Westland, in de nabijheid van Milaan, maakt hij luchtcapriolen als ware het een lichte politiehelikopter. Maar de nieuwe NH-90 weegt meer dan tien ton. Eind april nam Defensie de eerste van een order van twintig van deze helikopters voor de Koninklijke Marine in ontvangst. Twaalf daarvan zijn uitgerust voor de onderzeebootbestrijding en een reeks andere maritieme taken, acht hebben transport van materieel en personeel als hoofdtaak.
Â
De NH-90 is in technologisch opzicht meer dan een generatie verder dan de Lynx-helikopters die vanaf het einde van de jaren zeventig in dienst zijn. Zo bestaat de romp grotendeels uit vederlicht en sterk composiet materiaal, wat niet alleen gewichtbesparend werkt, maar ook het onderhoud vermindert.
Â
Een ander belangrijk verschil met de vorige generatie helikopters is het fly-by-wire-systeem, dat op helikoptergebied voor het eerst wordt toegepast. Daarbij is het hydraulische stuursysteem van leidingen onder druk vervangen door elektronische besturing. Het vliegen zelf wordt vereenvoudigd door de verregaande automatisering van de stuurcommando’s aan de rotorbladen en de staartrotor. Dat verklaart de luchtacrobatiek boven Milaan.
Â
De sensoren, zoals de radar, de sonar en de infraroodapparatuur, van de NH-90 hebben een groter bereik en zijn nauwkeuriger dan die van vergelijkbare helikopters die al operationeel zijn. De opgedane data kunnen bovendien via een datalink met schepen, andere vliegtuigen en eenheden op de grond worden uitgewisseld.
Â
De toepassing van al deze nieuwe technologieën heeft wel een prijs gehad. De levering van het eerste toestel liep een vertraging op van drie jaar. Dat is ook de reden dat de eerste toestellen die naar Nederland komen, geproduceerd door een Europees consortium waarvan Agusta-Westland deel uitmaakt, niet volledig als boordhelikopter inzetbaar zullen zijn. Sommige complexe missiesystemen zoals de radar zijn nog niet gecertificeerd en ze mogen niet vanaf marineschepen opereren. Deze NH-90’s, met een zogeheten meaningful operational capability (MOC), kunnen wel al verschillende taken van de Lynx-helikopters overnemen. Ook kan personeel worden opgeleid.