Netwerk als voorwaarde voor groei

Leestijd: 3 minuten

Samir Saberi

‘We willen het netwerk van YES!Delft en haar ondernemers aan jullie netwerk koppelen om zo successen te creëren. Dat is wat ons betreft de boodschap van vandaag. De bal ligt bij jullie!’

Zo trapte YES!Delft-directrice Annemieke Wisse op 7 mei het YES!Delft Network Event 2012 af. Het evenement trok meer dan achthonderd bezoekers.

Dat de missie van YES!Delft – ‘Building tomorrow’s leading firms’ – geen loze kreet is, illustreert Wisse met een voorbeeld: de vrij recente overname van Epyon door het ingenieursbedrijf ABB. ‘De combinatie van deze twee bedrijven maakt dat ze leading zijn in de industrie voor het opladen van elektrische auto’s.’ Netwerken is volgens Wisse cruciaal. ‘Startups, investeerders en potentiële klanten moeten elkaar kunnen vinden, dat is een essentiële voorwaarde voor de groei van nieuwe bedrijven. En daar is een netwerk event als dat van vandaag voor bedoeld.’

Eerst bevestigt wethouder Pieter Guldemond nog eens de intentie van de gemeente Delft om Technopolis tot een hoogwaardige economische kenniscluster uit te bouwen. Dan wordt startup BlueRise – uitgangspunt: energie winnen uit het temperatuurverschil tussen oppervlakte- en diepzeewater op de oceaan – in de spotlights gezet. BlueRise past Ocean Thermal Energy Conversion (OTEC) toe bij de productie van elektriciteit op zee. Een rankine-turbine wordt aangedreven door middel van stoom op ammoniak/waterbasis: men laat het mengsel verdampen door het onder een druk van acht bar te verwarmen met oppervlaktewater van vijftien graden Celsius. Koud zeewater op 400 tot 1.000 m diepte wordt vervolgens gebruikt om de ammoniakdamp in het gesloten systeem af te koelen. Het bedrijf heeft recentelijk in samenwerking met de TU Delft het eerste pilotsysteem voltooid; dat is nu klaar voor de testfase. ‘Dit soort systemen zijn behoorlijk kapitaalintensief’, vertelt Remi Blokker, ceo van BlueRise. ‘Het gaat al snel om een investering van twintig tot veertig miljoen euro voor een vermogen van 5 tot 10 MW. Dat is niet te doen als je niet eerst hebt bewezen dat je het ook echt kunt.’

Na BlueRise komen prille startups zoals FlexSol Solutions, CleVR en Infotron aan bod. Zij mogen een ‘powerpitch’ geven van één minuut. Later op de dag maken deze en andere startups – 62 in totaal – hun opwachting in de ondernemerstraat, de plek waar het echte netwerken plaatsvindt. Tussen de presentaties zijn er Twitter-intermezzi: opvallende tweets worden aan het publiek in de zaal bekend gemaakt. Het evenement is zelfs even trending topic op twitter.

Dagvoorzitter Bas Westerweel roept de startups XPozer, KE-works, Flux, Delight, DexterMedical en Protension Composites het podium op voor de uitreiking van de Delftsblauwe ‘succestegels’ door Jan Reus van de Rabobank. Reus stelt dat de Rabobank buitengewoon soepel is voor technostarters die in de eerste fase niet altijd de hoogste prijs kunnen betalen, al erkent hij ook dat de kredietverlening van banken aan ondernemers op dit moment te wensen overlaat. Maar: ‘De coaching van YES!Delft is van dusdanige kwaliteit dat we die ondernemers eerder het voordeel van de twijfel geven. Ook in slechte tijden kunnen ze op ons rekenen.’

Gebrek aan (bank)krediet is een van de redenen waarom FlexSol Solutions producten niet kan ontwikkelen ‘in het tempo dat ik zou willen’, zegt ceo Lennert van den Berg. ‘En dat ondanks de grote vraag naar FlexSol-producten.’ FlexSol heeft een productiemethode ontwikkeld waarmee men monokristallijn-zonnecellen – die ruim twintig procent rendement behalen – met een buigradius van 8,5 cm kan buigen, zodat ze ingebed kunnen worden voor de integratie met bijvoorbeeld dakpannen en lichtmasten. Van den Berg zoekt op dit moment vooral partners die FlexSol kunnen helpen met de verdere ontwikkeling van prototypes, het uitvoeren van tests en de inrichting van een productielijn. Van den Berg: ‘Ik wil hier nieuwe investeerders vinden die net als ik weten dat je soms risico’s moet durven nemen om successen te behalen.’

Dat het op het event heel goed mogelijk is om in contact te komen met interessante partijen, blijkt al gauw. ‘De topman van IHC Merwede, een groot offshore bedrijf, heeft mij net een hand gegeven’, zegt Remi Blokker van BlueRise hoopvol. ‘Het type mensen waar wij graag in contact mee komen is hier vandaag goed vertegenwoordigd.’

Lees ook

Nieuwsbrief

Onze sponsor: