Nederlandse steun voor raketschild

Leestijd: < 1 minuten

Menno Steketee

Op 27 juni ondertekende minister van defensie Hans Hillen bij Thales Nederland een contract voor de aanpassing van SMART-L scheepsradars zodat deze ballistische raketten kunnen volgen. Dankzij deze extended long range (ELR) modificatie kunnen de radarsystemen van de vier Nederlandse luchtverdedigings- en commandofregatten raketten detecteren van een afstand van tweeduizend kilometer.

Over de exacte technische details is tot dusver weinig bekend, maar volgens een onafhankelijke Amerikaanse marineanalist, die liever anoniem wil blijven omdat hij álle marktpartijen adviseert, kan de SMART-L op de mondiale markt hoge ogen gooien. Tot nu toe is het Amerikaanse AEGIS/SPY1 systeem de wereldstandaard.

De SMART-L bestaat uit zend-/ontvangstmodules op een draaiend antennepaneel, terwijl het AEGIS-systeem gebruik maakt van vaste panelen met een ‘blikveld’ van 360 graden. Beide systemen zijn vergelijkbaar qua bereik, zegt hij, ‘alleen moet de SMART-L in wiper mode zijn.’ In deze ‘ruitenwisser-stand’ zoomt de SMART-L in op de plek waar een doel wordt verwacht en kan het systeem de rest van de omgeving niet meer controleren. ‘AEGIS kan dan altijd nog 360 graden rondkijken.’ Wanneer SMART-L wél rondjes blijft draaien is het bereik waarschijnlijk ‘maar’ duizend kilometer.

Het ‘radar-azimuth’, de dekking van horizon tot zenit, is voor AEGIS met negentig graden iets groter dan die van zeventig van SMART-L.

Beide systemen, meent de analist, zijn ‘zeer capabel’, waarbij SMART-L één groot voordeel heeft: ‘de veel grotere simpliciteit die tot uitdrukking kan komen in een lagere prijs.’ Bovendien is SMART-L geschikter voor kleinere schepen dan de complexe AEGIS.

Lees ook

Nieuwsbrief
* indicates required