Mooie dingen maken met de juiste kennis

Mischa Brendel

Radarantennes maken, lopen in een ruimtepak of schieten op een kogelvrij vest: tijdens de Jet-Net Career Day 2010 in Den Haag moesten de bètaleerlingen vanuit het hele land vooral zelf aan de slag.

Het had wel iets weg van een Kerstmarkt, de Jet-Net Career Day 2010, die in feite bestond uit twee dagen: 17 en 18 november. In enkele hallen van het World Forum in Den Haag was de vloer gevuld met stands van bedrijven, hogescholen en universiteiten, die werden bezocht door leerlingen van 4 havo en 5 vwo met een bètaprofiel. Doel van de Jet-Net Career Day is om bètaleerlingen te laten zien wat je voor kennis nodig hebt voor bepaalde opleidingen en wat je kunt worden en doen met deze opleidingen.

 

In totaal bezochten circa 3.200 leerlingen de zestig stands van allerlei bedrijven en opleidingsinstellingen. Zo liet de Koninklijke Marine zien wat je kunt maken met de kwadratische formule y=ax2. Een veelgehoord probleem bij het vak wiskunde is dat leerlingen het concrete nut van het vak niet inzien. Bij de marinestand konden de scholieren deze formule echter meteen toepassen door zelf een kleine richtingsgevoelige parabolische – vandaar de wiskundige formule – radarantenne te maken. Het tweetal dat de antenne maakte met de smalste bundel won een prijs.

 

Terwijl de scholieren bij de stand van de marine allemaal geconcentreerd aan het werk waren, klonk van de stand ernaast met enige regelmaat een harde knal: op de DSM-stand mochten leerlingen schieten op een kogelvrij vest, beschermd door Dyneema, de sterkste vezel ter wereld. ‘Dat vinden ze nou leuk’, lacht Wil Theunissen, project engineer bij DSM Dyneema en een van de begeleiders op de stand. Voorafgaand aan de goed beveiligde schietproef geeft Theunissen enige uitleg over de Dyneema vezel; hoe deze wordt gemaakt en waar deze goed voor is. Een dergelijke uitleg was er bij alle stands, want mooie dingen kun je alleen maken met de juiste kennis.

 

De stands op de Jet-Net Career Day waren opgedeeld in zeven thema’s binnen bèta en techniek, met soms Nederlandse en soms Engelse benamingen: voeding en vitaliteit, lifestyle en design, mens en medisch, water, energie en natuur, mobiliteit en ruimte, market en money en science en exploration.

 

Een populaire stand bleek ‘beats, bytes & music’, waarbij scholieren met een mixboard en een computerprogramma zelf verschillende geluids-, en muziekfragmenten achter elkaar konden zetten om hun eigen liedje te componeren. In de eerste plaats vooral leuk, maar al vlug kwamen de scholieren erachter dat in deze computerprogramma’s flink wat wiskunde verscholen zit. Een andere populaire stand was die van Space Expo Noordwijk, waarbij leerlingen zich in een echt ruimtepak konden hijsen, om zo een beetje te ervaren hoe een astronaut zich voelt.

 

Hoewel het moeilijk is om te meten of en in wat voor mate een dergelijke dag werkelijk effect heeft op het aantal scholieren dat kiest voor een bèta- of technische studie, was wel duidelijk dat alle aanwezigen – scholieren en carrièregidsen – het prima naar hun zin hadden.

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required