Minister kiest voor beton

Leestijd: < 1 minuten

Benno Boeters

De stalen Merwedebrug wordt vervangen door twee betonnen exemplaren.

De onvoorziene gebreken van de dubbele stalen brug over de Boven-Merwede, waardoor eind vorig jaar vrachtauto’s niet over deze schakel in de A27 mochten rijden, zijn aanleiding voor de minister Schultz van Infrastructuur om in plaats van reparatie te kiezen voor twee geheel nieuwe oeververbindingen: de stalen brug, bouwjaar 1961, krijgt twee opvolgers van beton. Ook andere bruggen in het tracé van de A27, zeven in totaal, heeft de minister ‘heroverwogen’. De Hagensteinse Brug over de Lek (opengesteld in 1981), waarvan de buitenste stalen hoofdliggers in december nog versterkt zijn, wordt niet hergebruikt, maar ook vervangen door beton.

De nieuwe bruggen betekenen een budgetoverschrijding van € 389 miljoen op het oorspronkelijke plan om de A27 tussen Houten en knooppunt Hooipolder te verbreden, waarmee al een budget van € 860 miljoen gemoeid is. Deze extra aanpassing levert echter een besparing op de onderhoudskosten en een langere levensduur van de bruggen op, schreef de minister op 20 februari in een brief aan de Tweede Kamer.

Lees ook

Nieuwsbrief