Metro Philadelphia levert stroom aan net

Leestijd: < 1 minuten

Teake Zuidema

In 2012 installeerde Southeastern Pennsylvania Transit Authority (SEPTA) een pakket lithiumaccu’s van een miljoen dollar in een metrostation in Philadelphia.

Wanneer de treinen afremmen, drijven de wielen een generator aan.

De stroom gaat via een derde rail naar de accu’s die per dag 2 MWh kunnen opslaan. Het testsysteem blijkt nu bijzonder succesvol en wordt binnenkort uitgebreid.

Zo’n regeneratief remsysteem is niet nieuw: de Noorse hoofdstad Oslo nam in 2007 treinstellen in gebruik die ook al remmend stroom opwekken. In Oslo wordt deze stroom weer gebruikt voor het versnellen van de treinen en levert het systeem een energiebesparing van 30 % op.

Het ongewone van Philadelphia is dat de stroom verkocht wordt aan het lokale stroomnet dat ook de stroom levert. ‘Dat klinkt misschien vreemd’, zegt Jacques Poulin, manager van SEPTA, ‘maar deze stroom helpt bij het balanceren van de frequentie van het stroomnet. Onze batterijen kunnen binnen een seconde hun volledige vermogen van 1,5 MW leveren, veel sneller dan een gascentrale.’

PJM, de lokale netwerkbeheerder in Philadelphia, betaalt een premie voor de stroom van deze zogenaamde fast frequency assets, bronnen die snel aan- en uit kunnen worden geschakeld om vraag en aanbod op elkaar afgestemd te houden. Deze snelle aanpassingen zijn vooral nodig in een netwerk dat veel stroom betrekt van windturbines en zonnecellen. SEPTA zegt jaarlijks ongeveer $ 200.000 te verdienen aan het systeem.

‘In de volgende fase gaan we het project uitbreiden door stroom op te slaan in een hybride systeem van lithium­batterijen en een ultracapacitor’, zegt Poulin. Deze ultracapacitors slaan stroom elektrostatisch op door het polariseren van een elektrolytische oplossing. Ze hebben een lagere energiedichtheid maar kunnen nog sneller stroom afstaan dan accu’s. Het hybride systeem zal ook simultaan remenergie kunnen opslaan en stroom afstaan aan het net.

Lees ook

Nieuwsbrief
* indicates required