'Met onze medewerker krijg je de kennis van onze hele organisatie erbij’

Leestijd: 2 minuten

In samenwerking met Forexx

Met een toenemend tekort aan technische professionals krijgen detacheringsorganisaties een belangrijkere rol. Medewerkers met kennis over kernactiviteiten willen bedrijven in vaste dienst hebben, voor andere competenties moeten bedrijven veel meer putten uit de professionals van detacheringsorganisaties.

Forexx-ceo Tom Meulendijks ziet op de arbeidsmarkt verschillende trends waar bedrijven momenteel mee te maken hebben, waardoor ze op zoek moeten naar je juiste competenties. Het vinden van de juiste kennis en ervaring is voor bedrijven die al druk zijn met de dagelijkse business een uitdaging. Hun focus ligt niet direct bij ‘continue talent ontwikkeling’ of ‘aanhaken bij de engineeringstrends’. In een gesprek met Meulendijks lichten we er vier redenen uit om juist anno 2021 in zee te gaan met een detacheringsorganisatie.

Een nieuwe technologie of methodiek toepassen in de civiele sector is niet heel anders dan in de scheepsbouw of hightech-manufacturing. Meulendijks licht toe: “Wij bezoeken veel klanten, bespreken uitgebreid wat hun vraag is. Wij zien bedrijven vaak dezelfde fouten maken bij de implementatie van nieuwe technologie. Als een bedrijf met haar eigen medewerkers bij de kernactiviteiten blijft en noodzakelijke branche overstijgende competenties in huis haalt, werkt het veel efficiënter richting toekomstbestendigheid. De kernactiviteiten liggen vaak bij een specifiek productieproces of functionaliteiten van een project. Wij ondersteunen dat het product er ook echt komt en nemen onze ervaring hierin mee.”

Je hoeft volgens Meulendijks niet meer te zoeken naar het schaap met vijf poten. “We zien allemaal een groot tekort aan technici op de arbeidsmarkt. Voor een bedrijf is het vrijwel onmogelijk om iemand te vinden die ervaren is in de sector, de specifieke software en equipment van het bedrijf begrijpt, en bovendien kennis heeft van het productieproces. Daarom zeg ik altijd, je moet alleen de core business van je bedrijf zelf in huis halen. Je kunt prima competenties die verschillende sectoren overstijgen van compleet andere organisaties halen.” Een bijkomend voordeel is dat kennis vanuit een andere sector heel interessant kan zijn voor je eigen bedrijf. Een team met complementaire kennis en ervaring is het meest succesvol.

Niemand weet hoe de industrie er over 10 jaar exact uitziet. Door te praten met onze klanten over hun business en de ontwikkelingen die zij zien, heeft Forexx een beeld van de gehele markt. Wanneer allerlei initiatieven uit diverse markten bij elkaar komen, kan zomaar een innovatie ontstaan. Slim combineren van het bestaande levert vaak op korte termijn al winst op. Wanneer wij bijvoorbeeld noviteit binnen een van onze markten zien, organiseren we een kennissessie met alle Forexx professionals. Initiatieven die op een nog onontgonnen plek kunnen aanslaan, betekenen voor Forexx een kans voor een innovatieve toepassing. Een workshop of training met juist die professionals zorgt ervoor dat deze kennis bij onze klanten terechtkomt, gewoon als onderdeel van onze dienstverlening. Ook klanten nemen deel aan deze kennissessies. We werken immers samen aan ontwikkeling.

Stilstand is achteruitgang. Dat geldt ook op de snel veranderende arbeidsmarkt voor technici. “Zie het als naar boven lopen op een roltrap die naar beneden gaat. Sta je stil, dan ga je achteruit. Als je hard werkt, blijf je omhooggaan. Daarom wil ik Forexx organiseren als één organisatie van alle professionals die we detacheren. We hebben een platform waarop onze mensen kennis uitwisselen over generieke tools, methodes en technieken. Als ze problemen ondervinden bij een applicatie, het toepassen van een technologie of methodiek, is er altijd iemand van ons die een antwoord heeft. Omdat Forexx zich richt op professionals met passie voor het vak, is het een natuurlijke uitdaging om elkaar zo snel en goed als het kan te helpen.”  

Lees ook

Nieuwsbrief

Onze sponsor: