Met het oog op de toekomst

Mischa Brendel

In de zomer van 2013 verschijnt een bolvormig theater met een koepeldiameter van twintig meter in de binnenstad van Groningen.

Initiatiefnemer prof.dr. Edwin Valentijn, bijzonder hoogleraar astronomische informatietechnologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, presenteerde vorige week het ontwerp van dit ‘3D full dome theater’ Infoversum.

Deze ‘kennistempel’ die van bovenaf gezien de vorm van een oog heeft, heeft 265 stoelen voor voorstellingen die aan de binnenzijde van de koepel worden geprojecteerd. Behalve deze filmzaal krijgt het Infoversum onder meer een preshow ruimte, een foyer en een terras. Op het terras is het ook mogelijk om kleinere voorstellingen op een deel van de buitenzijde van de koepel te projecteren.

Het Infoversum moet een kennistempel worden voor wetenschap, bedrijfsleven en cultuur, aldus de bedenkers. Theatershows, muzikale voorstellingen, e-learning en workshops zijn slechts een paar van de mogelijkheden die de initiatiefnemers zien. Valentijn is er trots op al een primeur binnen te hebben: de nieuwste voorstelling (over dinosauriërs) van Mirage 3D, een internationaal actief Nederlands bedrijf dat speciaal voor theaters als deze films maakt, zal als eerste in het Infoversum te zien zijn.

Om het koepelvormige theater heen bevindt zich een schil van cortenstaal, ook bekend als weervast staal. Dit is een legering van ijzer, koper, fosfor, silicium, nikkel en chroom en is herkenbaar aan de roestkleur. Deze buitenste roestlaag beschermt het onderliggend materiaal. De schil wordt geleverd door het Groningse bedrijf Centraalstaal, dat eerder vooral actief was in de scheepsbouw, maar sinds een aantal jaar zijn activiteiten voor een groot deel heeft verschoven naar complexe architectonische projecten.

Dat had vooral te maken met de slechtlopende markt op het gebied van scheepsbouw, maar Centraalstaal is zeker blij met de beslissing, want hun eerste opdracht – het bouwen van een fraai uitziende boomstructuur voor een congrescentrum in Qatar met cortenstaal – zette het bedrijf internationaal op de kaart en leverde het veel soortgelijke opdrachten op: van een verbindingsbrug tussen twee hotels in Abu Dhabi, tot de ingang van de metro in Napels.

De initiatiefnemers achter het Infoversum verwachten veel van het theater: ze denken jaarlijks rond de 200.000 bezoekers te kunnen binnenhalen.

Hier een filmpje over het Infoversum.

Lees ook

Nieuws brief
* indicates required